21.1.2016 ÄZ: Ärzte und modernste Technik das gehört seit langem unmittelbar zusammen. © adam121 / fotolia.com Ärzte Zeitung / App / 013D04 / 21.01.2016 Young female doctor touching icon of media screen Real-online-workflow (2016)
Zo is het 55 procent van de ondervraagden niet gelukt om gegevens van de huisarts op te halen. Door technische problemen en onduidelijkheid kwamen zij niet verder in de systemen. Een derde van de gebruikers die dit niet lukte kon de huisarts simpelweg niet vinden.
Document
Maar een tiende van de ondervraagden die een document probeerde te downloaden is dit gelukt. Zeven op de tien ondervraagden uit deze groep lukte dat niet doordat het systeem foutmeldingen gaf, vastliep of terugkeerde naar het inlogscherm van DigiD. Twee op de tien gebruikers lukte het om in te loggen, maar daarna ging alsnog iets fout.
Account aanmaken
Uit de meting, de eerste in een reeks geplande halfjaarlijkse enquêtes, blijkt ook dat 20 procent van de gebruikers helemaal geen account heeft weten te maken. Ondervraagden die dat niet lukte melden onder meer technische problemen en ze hadden moeite om de systemen te begrijpen. In het onderzoek geven gebruikers bijvoorbeeld aan dat de systemen erg traag waren of dat er geen email was verzonden om een wachtwoorden in te stellen. Ook alle benodigde gegevens zoals wachtwoorden, inlognamen en DigiD-gegevens werd als verwarrend ervaren.
Veiligheid
De opstellers van het onderzoek adviseren om ervoor te zorgen dat de huisartsgegeven wel beschikbaar zijn. Ook de technische werking van de systemen moeten verbeterd worden. Foutmeldingen liggen vaak ten grondslag aan de problemen die gebruikers ondervinden. Ook moet men de veiligheid van de gegevens in de pgo benadrukken en uitleggen waarom het veilig is. Zo’n vier op de tien gebruikers vindt de systemen niet veilig. Ook aan taal valt nog te werken. Een kwart van de ondervraagden wil minder medische vaktaal.
Ruim tweederde van de gebruikers vindt de pgo in meer of mindere mate nuttig, maar toch is er veel verdeeldheid over de intentie tot toekomstig gebruik ervan. Een derde van de gebruikers heeft een hoge intentie en ruim een derde heeft een lage intentie.
Hans ter Brake
Beetje vage titel niet waar? Er zijn 11 DVP’s gebruikt inzake verzamelen huisartsgegevens door gemiddeld ong. 80 mensen. Daarbij verschillen succespercentages per gegevensdienst niet zo veel.
Dit is het eerste grote onderzoek van een nieuw en innovatief afsprakenstelsel voor gebruik door alle inwoners en alle huisartsen en andere zorgaanbieders. Van een nog nooit vertoonde schaal dus. Naast dit onderzoek zijn er enkele kleinere, zoals door RZCC: Regionaal Zorg Communicatie Centrum in Eindhoven met overeenkomstige bevindingen en aanbevelingen.
Daar leren we van. Daar leveren velen, en niet in de laatste plaats huisartsen, hun leveranciers en organisaties zoals OPENEerstelijn inzet op. Nederland koos niet voor de gemakkelijkste weg, wel eentje met keuzevrijheid en (potentiële) meerwaarde voor doelgroepen. Dat is een weg met drempels die gezien de uitdagingen van mensen en zorgsector, rugwind verdient. Daarom vind ik zo’n titel jammer.
Wat de mensen van Quli drijft? We hebben tienduizenden gebruikers, veelal mensen in kwetsbare omstandigheden, die Quli vaak gebruiken in zinvolle use cases. Nu nog via ‘specifieke’ connectiviteit. Voor hen verzorgen we graag generieke en gestandaardiseerde semantische interoperabiliteit met (systemen van) alle professionals en zorgaanbieders. Zodat ze regie kunnen nemen, zelf- en samenredzaamheid worden ondersteund, digitale mogelijkheden en het gebruik daarvan doorontwikkelen en we samen het zorgstelsel beter en anders, en daardoor ook efficiënter gebruiken. Ontlasten van huisartsenpraktijken is dan een belangrijke doelstelling, zoals in deze dagen iedereen duidelijk wordt.
Wees de ‘Schipper’ die je wil zijn.
#PGO #MedMij
hans.niendieker@ivido.nl
Helemaal eens met de reactie van Hans. Ook voor Ivido kan ik alleen maar zeggen dat alle problemen die burgers ervaren zeer adequaat en vlot opgepakt worden door de medewerkers van onze Helpdesk via info@ivido.nl.
Hippocratez
Beste Hans en Hans,
Lopen jullie hier nou werkelijk een beetje reclame te maken voor je eigen bedrijf?
Hans ter Brake
Zeker, @Hippo. Op dit platform worden heel vaak namen van diensten, mensen en organisaties genoemd. Als we allemaal maar pseudoniemen en andere verzinsels ijdel gebruiken, wordt het wel erg anoniem.