Philips moet afslanken om zijn innovatieve kracht te behouden. Daarvoor moet een groot deel van de bureaucratie in het bedrijf wijken. Dat zei bestuursvoorzitter Frans van Houten maandag in een toelichting op de saneringsplannen van het elektronicaconcern.
Arbeidsplaatsen
Philips meldde eerder dit jaar al dat het stevig wilde ingrijpen in de indirecte kosten van het bedrijf. Maandag werd bekend dat dit wereldwijd ten koste gaat van 4500 banen. In Nederland verdwijnen 1400 arbeidsplaatsen, vooral bij ondersteunende functies als personeelsmanagement en ICT. Philips moet leniger worden, benadrukte Van Houten. “We zijn nog altijd zwaar bezet in ondersteunende functies. Alsof we een groter bedrijf zijn dan we in werkelijkheid zijn.”
Nederlandse banen
De focus op het verminderen van de ondersteunende functies kost vooral in Nederland veel banen. Ongeveer 10 procent van de Philips-populatie in het thuisland moet de komende 2 jaar op zoek naar een nieuwe baan, berekende vakbond FNV Bondgenoten. “Dat vinden we niet leuk, maar in Nederland staat nu eenmaal het belangrijkste hoofdkwartier”, aldus Van Houten.
800 miljoen
De besparing van 800 miljoen euro, die volgens de plannen uiteindelijk wordt gerealiseerd, moet Philips in staat stellen flexibel in te springen op veranderende marktomstandigheden. Op innovatie wordt dan ook niet beknibbeld, benadrukte Van Houten de afgelopen maanden.
Nieuwe technologieën
Die innovatie is nodig om de transformatie van het concern verder vorm te geven. Philips is namelijk allang niet meer de producent van gloeilampen en televisies uit vervlogen tijden. De verlichtingsmarkt is drastisch veranderd door de introductie van nieuwe technologieën. Hierdoor is de concurrentie voor Philips aanzienlijk vergroot en staan de prijzen sterk onder druk.
De opkomst van het internet heeft daarnaast de markt voor consumentenelektronica stevig op zijn kop gezet. De verkopen van dvd-spelers en televisies stagneren, wat Philips er eerder dit jaar al toe bracht om de televisie-activiteiten onder te brengen in een samenwerkingsverband met het Taiwanese TPV Technology.
Medische hulpmiddelen
Tegenwoordig spelen medische hulpmiddelen en apparaten voor persoonlijke verzorging de grootste rol bij het bedrijf. De afdeling Healthcare leverde vorig kwartaal bijna 40 procent van de totale omzet van het bedrijf. Consumer Lifestyle, dat zich steeds meer richt op persoonlijke verzorging, en verlichting waren goed voor respectievelijk 25 en 35 procent. (ANP)