Volgens sommige betrokkenen is de manier waarop in Nederland zorgpersoneel wordt opgeleid middeleeuws. Dat begint echter te kantelen. Via virtual en augmented reality (tezamen ook wel extended reality genoemd) en simulatoren worden steeds meer trainingen ontwikkeld, constateert redacteur Sytse Wilman in de podcast. Hij sprak ook met de initiatiefnemers van DUTCH: Digital United Training Centres for Healthcare. Dit consortium van ziekenhuizen, technische universiteiten en techbedrijven wil de modernisering van opleidingen grondig aanpakken. Een aanvraag bij het Nationaal Groeifonds van 300 miljoen euro moet dat mogelijk maken.
Conclusie
De technische belemmeringen worden steeds kleiner, de noodzaak groeit en de belangrijkste partijen werken samen. Als de gezamenlijke Groeifonds-aanvraag wordt toegekend, is ook het geld geen obstakel meer. De conclusie van de podcast lijkt dan ook helder: de Nederlandse zorg gaat moderner opleiden.
Peter Koopman
Sytse Wilman stelt dat bijvoorbeeld de hogere beroepsopleiding in de verpleegkunde van middeleeuwse kwaliteit zou zijn. Enige onderbouwing van deze stelling wordt geleverd door een andere stelling te poneren: virtuele simulatie is moderner! Oud nieuws betreft het gegeven dat visuele technieken kunnen bijdragen aan het informeren van mensen. Onduidelijk blijft of hiermee de werving van geschikte kandidaat-studenten HBOV zal worden bevorderd en of de werkzaamheid van dit “moderne” middel hiermee aangetoond is. Er schijnt wel een flink budget beschikbaar moeten komen. Wat vinden huidige HBOV scholen hiervan? En zijn er al resultaten hiermee behaald, bijvoorbeeld bij PABO, HBO politieacademie, enz? Want waarom in de sector Zorg gaan experimenteren?