De politie en GGz Nederland maken nieuwe afspraken hoe te handelen in crisissituaties met verwarde personen. Marleen Barth, voorzitter GGZ Nederland, en Bryan Rookhuijzen, hoofdcommissaris van politie en portefeuillehouder GGZ namens de Raad van Korpschefs tekenen woensdag het convenant.
Afspraken
De afspraken in het vernieuwde convenant moeten leiden tot een verdere versteviging in de samenwerking tussen de politie en de geestelijke gezondheidszorg in Nederland. De kern hiervan richt zich op crisissituaties met verwarde personen. Deze worden door de politie en geestelijke gezondheidszorg (ggz) gezamenlijk aangepakt.
Verwarde personen
De politie is verantwoordelijk voor het handhaven van de openbare orde, het wettelijk begrenzen van de overlast en het veiligstellen van situaties. De ggz is verantwoordelijk voor een snelle beoordeling bij een vermoeden van psychische problematiek. Verwarde personen in crisis worden niet ingesloten in de politiecel, maar krijgen hulp aangeboden in specifiek daarvoor in te richten opvanglocaties. Uitzonderingen gelden voor personen bij wie sprake is van strafbare feiten en ernstige verstoring van de openbare orde.
Voorwaarden
Het convenant verplicht de politie en de GGZ om gezamenlijk te werken aan de noodzakelijke voorwaarden voor een goede uitvoering. De onderwerpen zijn bereikbaarheid, beschikbaarheid, de voorwaarden voor (tijdelijke) vrijheidsbeneming vanwege het gevaar voor zichzelf en de omgeving, het vervoer van verwarde personen, informatie-uitwisseling, bemoeizorg en hulptrajecten bij niet-acute situaties, het aangiftebeleid van strafbare feiten en het inrichten van overlegkaders op lokaal, regionaal en landelijk niveau.
Voor de realisatie van de voorwaarden is contact gelegd met onder meer het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport, het ministerie van Veiligheid en Justitie, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Inspectie voor de Gezondheidszorg, Ambulancezorg Nederland, Vereniging Huisartsenposten Nederland en Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie.