Dat blijkt uit berichtgeving in het Brabants Dagblad. Een vrouw moest onverwacht 1638,29 euro betalen aan het ziekenhuis. Ze was verzekerd bij Zekur, maar deze maatschappij heeft geen contract met het Jeroen Bosch Ziekenhuis. Ze kreeg na de behandeling de rekening thuisgestuurd.
Eerder onder behandeling
De vrouw weigerde te betalen omdat ze vindt dat het ziekenhuis patiënten bij de intake moeten waarschuwen. Het ziekenhuis had volgens haar meteen kunnen zien dat er geen contract is met Zekur. Het ziekenhuis vindt dat patiënten zelf moeten uitzoeken of ze voor een behandeling wel of niet zijn verzekerd. In dit geval zeker, omdat de vrouw al eens eerder onder behandeling was geweest en ook toen rekeningen kreeg.
Zelf beantwoorden
De rechter stelde dat zodra iemand zich meldt bij een hulpverlener met een hulpvraag er meteen een geneeskundige behandelingsovereenkomst ontstaat. Dat is dus al bij het plaatsnemen in de wachtkamer na een afspraak. De vraag of een ingreep wel of niet wordt vergoed, moet de patiënt zelf beantwoorden.
De vrouw moet nu de rekening betalen, en 300 euro aan incassokosten en ruim 800 euro voor de proceskosten.
ZorgDomein
Deze situatie kan nagenoeg voor alle verwijzingen in Nederland voorkomen worden. Via ZorgDomein kunnen huisartsen en hun patiënten op het moment van verwijzen, zien wat de contractering is tussen de zorgverzekeraar en zorgaanbieders. Zorgverzekeraars VGZ en a.s.r. maken al gebruik van deze oplossing op ZorgDomein.
De patiënt wordt vervolgens bij het bekijken van de informatie over de verwijzing, direct via ZorgDomein geleidt naar de eigen zorgverzekeraar waar eenvoudig te zien is of die zorg voor hem/haar vergoed wordt.