Rijndam Revalidatie werkt sinds deze zomer met een app om patiënttevredenheid te meten. Patiënten geven via de app feedback, waar medewerkers vervolgens direct op kunnen reageren. Dat maakt gerichte en continue verbetering van zorg mogelijk, aldus de zorginstelling.
Afdelingen beschikken over iPads waarop patiënten vragenlijsten kunnen invullen. Elke afdeling beschikt over een eigen dashboard, waarin resultaten direct zichtbaar zijn. Medewerkers kunnen de patiënten vervolgens laten weten wat er met hun antwoorden en suggesties wordt gedaan.
Positief
Het betreft volgens Rijndam een “nieuwe manier van omgaan met tevredenheidsmetingen, waarbij medewerkers en patiënten samen op een positieve wijze de zorg verder verbeteren”. Projectleider Marieke Jacobs: “We hebben allerlei instrumenten en partijen geselecteerd en voor deze innovatie app gekozen vanwege de gebruiksvriendelijkheid voor zowel patiënten als medewerkers. Een ander pluspunt is dat deze app stuurt op verbetermogelijkheden en niet op het verzamelen van cijfers.”
De app komt in de plaats van het jaarlijkse papieren tevredenheidsonderzoek en moet begin 2018 op alle vijftien locaties van Rijndam in gebruik zijn genomen.