Bij de Helpdesk Digitale Zorg werken mensen die telefonisch of per mail uitleg kunnen geven over het installeren en gebruiken van de digitale hulpmiddelen die het ziekenhuis gebruikt. Ook helpt de Helpdesk bij het aanvragen van een DigiD. DigiD is vaak de eerste stap voor het gebruik van digitale zorg. Het initiatief begon in juni 2020 bij zorginstellingen in het Gooi. Inmiddels zijn bijna dertig organisatie aangesloten.
“We willen dat iedere patiënt altijd zo goed mogelijk toegang heeft tot onze ziekenhuiszorg”, zegt Wendy Bosboom, lid raad van bestuur Ziekenhuis Rivierenland. “In deze tijd zijn digitale toepassingen daarbij vaak een heel handig hulpmiddel. Thuis kunnen inloggen in je dossier, beeldbellen met je dokter: steeds meer patiënten doen dat. Daardoor sta je veel meer zélf aan het roer van je gezondheid. Dat is belangrijk: het gevoel dat je zelf regie hebt over je situatie en daarvoor niet altijd naar het ziekenhuis hoeft te komen. Natuurlijk willen we patiënten helpen als er technische vragen zijn over bijvoorbeeld het inloggen of downloaden van een app. Als extra service bieden we daarom nu de Helpdesk Digitale Zorg aan.”