Het Nederlandse Rode Kruis pleit in het verlengde van Burgernet voor een Burgerhulp, met goed opgeleide mensen die direct in hun buurt kunnen worden ingeschakeld. Nu SOS Alarm Hulpdienst de “zoveelste” hulpapp lanceert, wordt volgens het Rode Kruis de hulpverlening voor mensen steeds onduidelijker.
“Het Rode Kruis is groot voorstander van een oproepnetwerk om burgers beter te kunnen betrekken in de hulpverlening. Ze zijn door de aanrijtijden van professionele hulpdiensten immers vaak sneller ter plaatse. Maar het aantal applicaties dat er nu is om dit te organiseren, is te groot. Zo bestaat onder meer de Help App, SOS Alarmcard, HartslagNu en Reanimatie Oproep. De SOS Alarm Hulpdienst komt daar nu bij, terwijl die nog niet eens voldoende hulpverleners heeft om dit ook waar te maken. Dat maakt het verwarrend voor burgers”, vindt het Rode Kruis.
Netwerk
De hulpverleningsorganisatie pleit voor één goed systeem dat bij de hulpdiensten als 112 goed is ingebed. “Daarbij is het van groot belang dat de kwaliteit van het netwerk is gewaarborgd. Dus mensen die zijn aangesloten moeten dan ook de juiste hulp kunnen bieden.” Het Rode Kruis zegt te willen voorkomen dat 112 via allemaal verschillende apps mensen gaat oproepen en dat er bij een incident chaos ontstaat.
Het Rode Kruis is inmiddels met zijn vaste partners binnen de hulpverlening – zoals ministeries, Geneeskundige Hulpverlening Organisatie in de Regio en de Reanimatie Raad en het Oranje Kruis – in gesprek over het opzetten van een dienst die in het verlengde van Burgernet ligt. “Burgernet is een dienst die goed loopt en waar al veel mensen zich bij hebben aangesloten.” (ANP)