Telefonisch benaderd
In Rotterdam hadden zorgverzekeraar VGZ en de Parnassia Groep in juli alle VGZ-verzekerden die op geestelijke hulp wachtten actief telefonisch benaderd. Daarbij werd samen met de betrokkenen gekeken wat er nodig was. Sommige mensen op de wachtlijst kregen al zorg, sommigen konden bij een andere hulpverlener terecht, anderen hadden geen hulp meer nodig.
Blokhuis teleurgesteld
Blokhuis stelt dat snellere hulpverlening voor hem een “topprioriteit” is en dat er ook stappen zijn gemaakt, maar dat hij teleurgesteld is in dat het niet beter is gelukt. Ook de Tweede Kamer vindt het te langzaam gaan, nu er al drie jaar wordt gezegd dat de wachtlijsten korter moeten.
Overlegtafels hoogcomplexe psychische problemen
De staatssecretaris wees op regionale “overlegtafels” waarin zorgverzekeraars, behandelaars en ggz-aanbieders met elkaar zoeken naar de snelste oplossingen voor betrokkenen. Die regionale afstemming is er nu ook voor mensen met hoogcomplexe psychische problemen, die de afgelopen jaren soms helemaal tussen wal en schip vielen. Het gaat landelijk om naar schatting tussen de drie- en zeshonderd mensen. Inmiddels zijn hier ook enkele tientallen mensen geholpen, zei Blokhuis. Hij kwam met zo’n plan van aanpak na een langdurig protest van Charlotte Bouwman in de hal van zijn ministerie. Zij wachtte al twee jaar op de juiste hulp. (ANP/Skipr Redactie)