In 2020 bemiddelde de SKGZ het meest in klachten over premie, medisch-specialistische zorg en het begin en einde van de zorgverzekering. In de geschilbeslechting waren de meest voorkomende onderwerpen het persoonsgebonden budget onder de Zorgverzekeringswet (Zvw-pgb), medisch specialistische zorg en hulpmiddelenzorg.
Onverzekerd
Bij het behandelen van klachten ziet de SKGZ waar het mis kan gaan tussen consumenten en zorgverzekeraars. Door deze inzichten te delen met zorgverzekeraars, toezichthouders en beleidsmakers tracht de SKGZ bij te dragen aan de verbetering van het zorgverzekeringsstelsel. De klachten over het begin en einde van de zorgverzekering zijn in 2020 ten opzichte van 2019 nieuw in de top drie. Soms raken consumenten ten onrechte onverzekerd. Om dit te voorkomen, adviseert de SKGZ om iemand niet te snel uit te schrijven.
Verpleging en verzorging
Verder nam het aantal klachten over het Pgb Verpleging en Verzorging sterk toe. Veel van deze klachten zijn te voorkomen door een goede indicatiestelling. Het advies van de SKGZ is dat zorgverzekeraars bij twijfel over de indicatiestelling contact opnemen met de indicerend verpleegkundige.
De Zorgverzekeringslijn, het onderdeel van de SKGZ dat voorlichting geeft over wanbetaling en onverzekerd zijn, bereikte in 2020 bijna 4.881 mensen.