Van 2016 tot 2020 daalde het percentage burgers dat zorg mijdt vanwege de kosten, maar sinds 2020 stijgt het weer. In 2022 was het percentage 8 procent, in 2023 11 procent. Daarmee is het terug op het niveau van 2017. In 2016, het eerste jaar dat dit gemeten werd, is het hoogste percentage vastgesteld: 16 procent.
Wachttijden
De cijfers over de tevredenheid over zorg van burgers komen uit een vragenlijstonderzoek via het Nivel Consumentenpanel Gezondheidszorg. Daaruit blijkt ook onder meer dat de wachttijden voor medisch specialisten licht zijn gestegen. Zo’n 13 procent moest vorig jaar minstens twee maanden wachten op een afspraak.
Tijd van huisarts
Verder komt uit de peiling naar voren dat patiënten over het algemeen tevreden zijn met de manier waarop hun huisarts hen bejegent. Wel merken ze op dat de huisarts lang niet altijd genoeg de tijd neemt. Ruim de helft (55 procent) zegt dat dit altijd gebeurt, nog eens 37 procent dat dit soms het geval is. Een kleine minderheid kiest voor ‘soms’ of ‘nooit’.
c.blankers1@kpnplanet.nl
Daar ben ik er één van. Als mantelzorger krijg ik niet de hulp en zorg die ik nodig heb. Systemen bepalen wanneer ik aan de beurt mag zijn. Overleg bestaat niet meer en aan de telefoon word je ook nog afgesnauwd. Met deze onbeschofte generatie met machtsvertoon aan de telefoon wil ik niets te maken hebben. Vorige week bij AFP Assen dit meegemaakt. Zegt de baliejuf die met mij in discussie ging : ‘eerst ik’ alsof ze met mij een wedstrijdje voerde. Ik ben gauw weggegaan. Dit is de zorg en communicatie anno 2024