Gehandicaptenzorginstelling ‘s Heeren Loo werkt aan een serious game waarmee het mogelijk wordt effectief leergedrag te meten en te stimuleren bij kinderen met een beperking. De AFAS Foundation stelt 300 duizend euro beschikbaar voor het ontwikkelen, testen, onderzoeken en beschikbaar stellen van de game.
De game Robins Wereld speelt zich af in een driedimensionale spelwereld waar kinderen in de persoon van Robin allerlei opdrachten en taken uitvoeren om een schat te vinden. Deze taken zijn gericht op vaardigheden die het kind in staat stellen om zijn eigen (leer)gedrag te sturen. Hierbij valt te denken aan aandacht, impulscontrole, werkgeheugen en het kunnen gebruiken van een flexibele oplossingsstrategie.
Hints
De game ondersteunt het kind door tijdens de trainingsfase gerichte hints te geven. Dat is volgens de makers een essentieel verschil met andere games. Robins Wereld meet met behulp van eye movement trackers hoe het trainen van dit leergedrag bijdraagt aan het leren van meer complexe vaardigheden. “Door kinderen een game te laten spelen leren zij beter. Dat geldt nog sterker voor kinderen met een matige tot ernstige verstandelijke beperking”, zegt Marja Eding, gedragswetenschapper en initiator en ontwikkelaar van Robins wereld van Stichting ’s Heeren Loo.
’s Heeren Loo is inmiddels gestart met de bouw van een eerste prototype. Inzet is om de game, die in 2020 af moet zijn, breed te laten gebruiken door de gehandicaptenzorginstellingen in Nederland.