Voorzitter David Baden benadrukt echter ook dat de veiligheid op wegen en fietspaden veel breder moet worden bekeken. “We moeten ons niet alleen concentreren op de fatbike. Veiligheid gaat ook over voorlichting en over de inrichting van de openbare weg.”
Een grote Kamermeerderheid wil een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor berijders van fatbikes. “Het is altijd positief als de Kamer aandacht geeft aan een belangrijk onderwerp als dit, maar het is vooral belangrijk dat er een complete aanpak komt die de veiligheid van alle weggebruikers verbetert”, vindt Baden. Dat vraagt volgens de voorzitter van de SEH-artsen onder meer om brede wegen en fietspaden en overzichtelijke kruispunten. (ANP)
Olieshout
Tijdens de autorijles leer je een kruispunt of rotonde met aangepaste snelheid te naderen. Dat is niet voor niets.
Fietsers rijden doorgaans met maximale snelheid op hun e-bike of fatbike een kruispunt of rotonde op. Ook als ze geen voorrang hebben. Als de fietsen al niet opgevoerd zijn is 29 km/h wel 8 meter per seconde. Dus in 4 seconden zijn ze kruisend verkeer gepasseerd. Kijken behoort ook tot het verleden en omdat men voorrang heeft neemt men die ook. Als een fietser door een motorrijder of automobilist over het hoofd gezien wordt is uitwijken of remmen nauwelijks meer mogelijk.
We kunnen wegen op allerlei manieren voor veel geld aanpassen om de veiligheid te verbeteren maar laten we beginnen met laaghangend en voor de hand liggend fruit: veilig verkeer begint bij verstandig en fatsoenlijk gedrag in het verkeer. En daar heeft de fietser zelf ook een eigen verantwoordelijkheid in.