Patiënten op de SEH van het Deventer Ziekenhuis kunnen op een monitor aan het bed zien hoe lang het duurt voordat ze geholpen worden. Op het scherm staan de gemiddelde wachttijd voor de arts, de gemiddelde verblijftijd en het aantal personen dat wacht op de arts.
Het Deventer Ziekenhuis heeft het systeem dit weekend in gebruik genomen en heeft daarmee een primeur voor Nederland.
Tevredenheid
Uit onderzoek in 2010 en 2016 bleek dat patiënten zich vaak afvragen hoelang een bezoek aan de SEH gaat duren. De onzekerheid over wachttijden is een belangrijke factor in de patiënttevredenheid van het ziekenhuis. De vraag bijvoorbeeld: ‘Zijn zij mij niet vergeten?’ Het melden van wachttijden geeft al veel meer rust, ook als die gaan oplopen. Bijvoorbeeld bij binnenkomst van een patiënt met een hogere prioriteit of multitrauma, er komt dan een speciale melding in beeld.
Geen extra registratie
SEH-verpleegkundigen en artsen hoeven niks extra’s te registreren om het wachttijdensysteem te laten functioneren. De data zitten al in de digitale dossiers. Door bij te houden hoeveel patiënten een arts nu behandelt, afgezet tegen historische gegevens, wordt de wachttijd ingeschat.