“Dankzij onze selectie houden we de beste zorg betaalbaar”, belooft de schijn-zorgverzekeraar op de eigen website. Wie zich aanmeldt, krijgt een uitgebreide vragenlijst voorgeschoteld. Daarin wordt onder meer gevraagd naar seksuele voorkeur, erfelijke ziektes in de familie en mate van lichaamsbeweging.
Reacties
De werkwijze van deze schijnbaar nieuwe zorgverzekeraar roept logischerwijs reacties op. Zo kondigde de NZa een onderzoek aan, distantieerde CZ zich ervan en kondigde PvdA-Kamerlid Julian Bushoff Kamervragen aan. Dat slikte hij vervolgens gauw weer in, aangezien er alle reden bleek om aan te nemen dat het om een publiciteitsstunt gaat. Zo werd de domeinnaam pas eerder deze maand aangemaakt en ontbreken belangrijke bedrijfsgegevens. Wie Selectivia belt, krijgt een bandje te horen.
Campagne
Dat de nep-zorgverzekeraar de tongen losmaakt, komt door de uitgebreide reclamecampagne die erachter zit. Via grote landelijke media wordt Selectivia aangeprezen. Het Aidsfonds hoopt dat de campagne mensen aan het denken heeft gezet. Volgens directeur Mark Vermeulen loopt de wereldwijde bestrijding van aids en het hiv-virus dat de ziekte veroorzaakt “vast door toenemend conservatief beleid dat mensen bij wet uitsluit”. Vermeulen: “Miljoenen mensen met hiv hebben geen toegang tot levensreddende medicijnen door discriminatie en stigmatisering. Een einde aan aids begint met een einde aan deze ongelijkheid.”