Zorgverzekeraars bereiken de meeste mensen via social media. Alle merken samen hebben ongeveer 600.000 volgers. Het bereik op Facebook is het grootst. Daar zit meer dan de helft van de volgers.
Zo blijkt uit het onderzoek Hoe zetten zorgverzekeraars social media in van marketingbureau Buzzcapture onder de 56 verzekeringsmerken. Na Facebook is het bereik het grootst op Twitter. Alle media scoren goed, alleen Instagram blijft achter. De meeste zorgverzekeraars (86 procent) hebben een Twitter-account. Ook op Facebook (75 procent) en LinkedIn (71 procent) zijn ze goed vertegenwoordigd. Op YouTube en Google+ zit ongeveer de helft, op Instagram een kwart.
Het aantal fans van zorgverzekeraars op Facebook is moeilijk te vergelijken. Veruit de meeste vrienden (100.000) heeft UnitedConsumers, dat verzekeringen van VGZ aanbiedt maar ook andere producten. Zilveren Kruis/Achmea volgt met bijna 30.000. Ook een merk als Ditzo (18.000 vrienden) biedt meer aan dan alleen zorgverzekeringen.
Op Twitter scoren Zilveren Kruis/Achmea (bijna 25.000 volgers) en Menzis (iets meer dan 20.000) het best. Opvallend is dat, in tegenstelling tot veel andere branches, de top-3 per platform sterk verschilt. Zo heeft Interpolis met afstand de meeste Instagram volgers, heeft Ditzo de meeste YouTube-abonnees, zijn ASR en DeltaLloyd de grootste op LinkedIn.
Webcare
In de anderhalve maand dat overstappen mogelijk is, is het aantal vragen dat gesteld wordt via social media aan de verzekeraars tweemaal zo hoog als in de rest van het jaar. De piek aan vragen valt weg in januari. Uiteraard heeft dit gevolgen voor de bezetting van de webcareafdelingen. Van de webcareteams was Ditzo het afgelopen jaar het meest actief op Twitter, het team verzond in totaal 8.819 reacties via Twitter, gemiddeld ruim 24 per dag. Op Facebook verzond Zilveren Kruis de meeste berichten (7.645) van alle verzekeraars.