HIMSS – Op social networking gebaseerde zakelijke initiatieven als de omstreden taxidienst Uber kunnen in potentie ook de zorgsector ontwrichten. Dat was de waarschuwing die managing director Paul Smolke van Worldwide Health Microsoft de Nederlandse bezoekers van de HIMSS 2015 in Chicago voorhield.
“Een bedrijf als Uber heeft een super-agressief business-model, waarbij welbewust de randen van de wet worden opgezocht”, aldus Smolke. “Daar kun je van alles van denken, maar Uber heeft de taxiwereld volledig op de kop gezet. Ze zitten nu in 56 landen met een marketcap van 40 miljard dollar. Hier in Chicago is iedere vierde taxirit een Uber. In San Francisco gaat het zelfs al om 71 procent. Vanuit consumentenperspectief is Uber een stap vooruit. In sommige stadsdelen is soms geen reguliere taxi te krijgen. Met Uber kun je een rit zo plannen als je wilt, er komt geen contant geld aan te pas en ook de reputatie van de chauffeur kun je van tevoren vaststellen.”
Naast het voorbeeld van Uber refereerde Smolke ook aan de reisvergelijkingssite Tripadvisor. “Vroeger merkte je als reiziger pas na inchecken in wat voor hotel je zat. Dat is door Tripadvisor volledig omgeslagen. Als hotels geen acht slaan op het digitale klantoordeel, dan verliezen ze simpelweg klanten en dat kunnen ze zich niet veroorloven.”
Big bang
Volgens Smolke denkt de meerderheid in zorgsector dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen. Ten onrechte, vindt hij. “Misschien krijgt de zorg niet te maken met disruptie in de vorm van een big bang, maar er komen ook in de zorg meer digitale technologieën bij die samen een steeds groter disruptief effect hebben op zowel de patiëntbeleving als het werk van professionals en de bedrijfsvoering van zorginstellingen.”
Volgens Smolke geeft ook Microsoft zelf zich ook nadrukkelijk rekenschap van het feit dat potentiële disrupties elkaar sneller op volgen. “We zijn allang niet meer die producent van grote softwarepakketen die op locatie geïnstalleerd worden. We ontwikkelen oplossingen voor cloud-computing, we werken mee aan nieuwe mobiele oplossingen…” Waarmee Smolke zijn Nederlandse gehoor leek te willen duidelijk maken dat ook een gearriveerd miljardenbedrijf in het digitale tijdperk in oogwenk kan worden ingehaald als het achterover leunt.