Bij ketenbundels gaat het om afspraken met alle zorgverleners binnen en buiten het ziekenhuis voor een bepaalde aandoening waarbij zij gezamenlijk een vergoeding krijgen voor het gehele traject.
Betaling voor waarde van de zorg
Op initiatief van het St. Antonius Ziekenhuis en de NZa verzamelden zich vorige week vertegenwoordigers van ziekenhuizen, de grote zorgverzekeraars, NVZ, ZIN, Patiëntenfederatie Nederland, Expertisecentrum BUNDLE en de Erasmus Universiteit. De vertegenwoordigers bespraken de stappen om ziekenhuiszorg te bekostigen en te contracteren op basis van patiëntwaarde, zoals beschreven staat in het Integraal Zorgakkoord.
Stapsgewijs
Volgens het St. Antonius stimuleert het akkoord dat de zorg niet meer betaald wordt voor de hoeveelheid zorg, maar voor de waarde van zorg. Betaling voor de waarde van zorg stimuleert kwaliteitsverbetering en doelmatigheid. Met de bekostiging en contractering van waardegedreven zorg wordt stapsgewijs ervaring opgedaan.
Stimulans
Besparingen die voortkomen uit de alternatieve bekostigingsmodellen kunnen worden ingezet voor innovatie, kwaliteitsverbetering, maar ook voor het aantrekkelijk maken van de zorg als werkgever. Dit moet een stimulans zijn om de patiënt de voor hem meest waardevolle zorg te geven.
Vangnet voor inkomstenderving
“Het is van belang goede afspraken te maken waarbij ieder voor een deel van zijn werk verantwoordelijkheid draagt. En daar hoort ook een deel van de beloning bij”, zegt bestuursvoorzitter Luc Demoulin van het St. Antonius Ziekenhuis.
NZA-voorzitter Marian Kaljouw: “Ik zeg: begin met de regioplannen. Het is belangrijk een deel van de populatie uit het ziekenhuis te houden en elders zorg te verlenen. De ziekenhuizen moeten wel perspectief hebben voor de lange termijn. Als het inkomstenderving betekent, dan moet daarvoor een vangnet zijn.”
hmcmanagement
Bundelfinanciering en dat gecombineerd met regionalisering leidt gegarandeerd tot aanbiedersconcentratie onder leiding van de best gepositioneerde en/of krachtigste zorgaanbieder. Opgeteld bij de al eerder opgetreden concentratie van zorgverzekeraars (ZK, VGZ, CZ en Menzis maken in feite de dienst uit) ontstaat een zorglandschap waar straks politiek, overheid en consumenten/patiënten geen grip meer op hebben. Is dat wat het IZA voor ogen had/heeft of is het weer het zoveelste gemankeerde konijn uit de hoed van de tovenaarsleerling? Ik vrees het laatste. De toekomstige onderzoekscommissies kunnen zich alvast voorbereiden op te leveren rapporten over het waarom het mis ging.