Het aanbod van patiëntportalen neemt toe. Het aantal ziekenhuizen dat een patiëntportaal aanbiedt is sinds vorig jaar verdriedubbeld van bijna 8 procent naar bijna 23 procent. De hoeveelheid informatie die erop te vinden is en de functionaliteiten vallen tegen. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau M&I/Partners.
Een patiëntportaal is voor steeds meer patiënten beschikbaar. De portalen bevatten in veel gevallen echter nog lang niet alle medische informatie, stelt M&I/Partners vast. Dat komt doordat niet alle specialismen hun medische data beschikbaar stellen en doordat zorgverleners nog steeds moeite hebben met de implementatie van patiëntportalen. Patiënten hebben hierdoor nog geen toegang tot al hun medische gegevens en kunnen niet bij alle specialismen online een afspraak inplannen.
Ook het aantal nieuwe functionaliteiten binnen patiëntportalen valt tegen. Dat is voor een deel te verklaren doordat veel portalen in 2015 pas geopend werden. Alleen bij patiëntportalen die al langer live waren, was een gestage toename van functies te zien.
In het eerdere onderzoek ‘Patiëntportalen ziekenhuizen nog erg beperkt’ uit 2015 voorspelde M&I/Partners nog dat patiëntportalen in grotere mate gekoppeld zouden worden PGD’s en devices. Deze voorspelling is niet uitgekomen.