Digital and mobile healthcare concept with hand holding smart phone
Zeven ziekenhuizen in Nederland gebruiken inmiddels de BeterDichtbij-app van de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) om te communiceren met patiënten. De initiatiefnemers verwachten dat het totaal eind dit jaar uitkomt op zo’n tien ziekenhuizen.
De SAZ lanceerde de app in oktober 2016 als pilot voor de patiënten en omwonenden van vier ziekenhuizen; het BovenIJ ziekenhuis, Ommelander Ziekenhuis Groningen, Röpcke-Zweers Ziekenhuis en het Ziekenhuis Rivierenland Tiel. Patiënten en omwonenden kunnen sindsdien met hun medische en praktische vragen terecht bij de ziekenhuizen via BeterDichtbij. Zorgverleners geven vervolgens antwoord op de vragen.
De pilot duurde tot januari van dit jaar en verliep goed, volgens Sander Bijl van BeterDichtbij. “Patiënten vinden het heel prettig om te communiceren met artsen buiten afspraken om. Artsen hebben er aan moeten wennen, maar ook zij vinden het inmiddels een fijne manier om te communiceren met patiënten.”
Gebruikers gaven wensen door ter verbetering van de app. Zo vroegen patiënten of het aanmeldproces voor de app gemakkelijker kon worden gemaakt. Dat is inmiddels gebeurd, volgens Bijl zonder dat er concessies zijn gedaan aan de veiligheid van de uitwisseling van gegevens in de app. De app en het achterliggende communicatiesysteem zijn beveiligd en voldoen onder meer aan de aanbevelingen voor goede apps van de KNMG en aan privacywetgeving.
Nog vier ziekenhuizen
Na de pilotperiode zijn de vier ziekenhuizen doorgegaan met de app en zijn bovendien meer afdelingen deze gaan gebruiken. Daarnaast hebben nog drie ziekenhuizen BeterDichtbij in gebruik genomen; het Van Weel Bethesda Ziekenhuis, Maasziekenhuis Pantein en LangeLand Ziekenhuis. De laatste twee zijn officieel nog niet van start gegaan met de app. Bijl verwacht dat zich nog twee, misschien drie, ziekenhuizen gaan aansluiten bij BeterDichtbij voor het eind van het jaar. Meer SAZ ziekenhuizen hebben interesse, volgens Bijl, maar zoeken nog naar een goed moment voor implementatie.
De SAZ heeft BeterDichtbij ontwikkeld omdat veel patiënten vaak nog allerlei vragen hebben buiten de controleafspraken in de fysieke locatie van het ziekenhuis. Met de app kunnen zij deze vragen stellen, die bijvoorbeeld een specialistisch verpleegkundige beantwoordt. Artsen kunnen op hun beurt bijvoorbeeld onderzoeksuitslagen naar de patiënt sturen.
Een voordeel van de app is dat deze op elk moment van de dag kan worden gebruikt, vinden patiënt en arts. Dus patiënten hoeven hun vragen niet op te sparen tot de volgende afspraak. Ook kunnen zij berichten van de arts altijd teruglezen. Zo omzeilen patiënten het probleem dingen te vergeten of niet goed te onthouden wat de arts vertelt.
Smiley
Door middel van BeterDichtbij kunnen patiënten contact opnemen met meerdere zorgverleners, ook de huisarts. Sinds kort kunnen patiënten ook foto’s sturen naar de arts om te verduidelijken wat er aan de hand is. Ook kunnen ze desgewenst emoticons sturen, vanuit het idee dat een smiley soms meer zegt dan duizend woorden.