Tandartsen schieten tekort bij de voorlichting over het plaatsen van kronen. Ze vertellen niet dat er verschillende materiaalsoorten zijn, wat de kwaliteitsverschillen zijn en welk prijskaartjes er aan de verschillende kronen hangen. Dat blijkt uit een enquête van de Consumentenbond in samenwerking met de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) .
Driekwart van de ruim 1000 consumenten die meewerkten aan een enquête gaf aan onvoldoende geïnformeerd te zijn over mogelijkheden bij kronen. Verder bleek dat ook de verplichte offerte voor een behandeling boven 250 euro regelmatig achterwege wordt gelaten of alleen op verzoek van de patiënt zelf wordt geleverd.
Consumenten kunnen te vaak geen goede keuze maken voor een behandeling of de verschillende mogelijkheden, kwaliteit en kosten tegen elkaar afwegen, stelt de Consumentenbond.
De resultaten van het onderzoek zijn door de Consumentenbond gedeeld met de NZa. De NZa onderzoekt of er bepaalde praktijken zijn die vaker worden genoemd. Op die manier kunnen de toezichthouders gericht actie ondernemen door eerst opheldering te vragen en als het nodig is scherpere maatregelen te treffen.
In 2015 onderzocht de Consumentenbond dezelfde aspecten voor beugelbehandelingen en kwam toen tot dezelfde conclusies.