Groningen is niet de enige gemeente die betuttelende tips op haar website heeft staan. Bijna zestig gemeenten namen content af bij hetzelfde bedrijf als Groningen en er staan er nog vijftien in de rij. Dat meldt NRC. Leverancier van de content is het bedrijf Jalp.nl.
Van Deventer tot Haarlem en van Maastricht tot Tiel: op de website van al deze gemeenten staan open deuren in de categorie: “Het is leuk om eens wat nieuwe dingen uit te proberen. In kookboeken, tijdschriften en op internet kunt u allerlei recepten vinden. Zo leert u steeds nieuwe voedingsmiddelen kennen en dat is goed voor de variatie.” En het erge is dat de informatie niet van de site afkan, zo zegt de woordvoerder van verantwoordelijk wethouder in Groningen Ton Schroor (D66) tegen NRC.
Jalp-directeur Kees-Jan Dommisse legt uit hoe het werkt: “Het concept is dat we allerlei verschillende contentbronnen aan elkaar knopen via een zoekmachine.”
100.000 euro
De gemeente Groningen betaalde een ton voor de nieuwe website, aldus NRC. En dan nog 5.500 euro abonnementsgeld per jaar. De tips zijn volgens de wethouder drie jaar geleden al aangekocht “onder de toenmalige wethouder van de SP, die nu zo tekeer gaat.”