AppleMark
De gegevensuitwisseling rond de nieuwe zorgtaken blijkt een grote kluif voor de gemeenten. Het duurt nog zeker tot het eind van dit jaar voor alle systemen naar behoren werken en op elkaar aangesloten zijn. Dat stellen verschillende insiders in het aprilnummer van Skipr magazine.
De moeizame gang naar een sluitend informatiesysteem heeft onder meer te maken met de rol die de gemeenten gekozen hebben. De meesten hebben in de aanloop naar de transitie prioriteit gegeven aan continuering van de zorg, zodat cliënten niet van zorg verstoken raakten. Dit heeft er wel te geleid dat veel gemeenten ‘AWBZ’tje zijn gaan spelen’, zoals Jan Telgen, hoogleraar inkoop bij de Universiteit Twente, het in Skipr magazine noemt. “Ze gebruiken het oude AWBZ-tarievenboek, waar precies in staat hoeveel euro je krijgt voor welke behandeling”, aldus Telgen.
Enorme inspanning
Deze behoedzame opstelling heeft als consequentie dat gemeenten relatief weinig aandacht hebben besteed aan vernieuwing van de achterliggende processen, laat staan dat ze deze processen al hebben door vertaald naar een nieuwe informatiestructuur. In de praktijk betekent dit dat de betrokken partijen -in de woorden van een woordvoerder van de Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN)- “een enorme administratieve inspanning” moeten leveren om alle informatie rond contracten, zorgtoelevering en facturering rond te krijgen.
“Voor veel van onze leden beslaat het deel van de zorg dat de gemeenten bij hen inkopen maar 10 procent van hun werk”, aldus een woordvoerder van ActiZ in Skipr magazine. “Maar voor die 10 procent moeten ze soms zaken doen met 36 gemeenten, die hun informatie allemaal op een andere manier willen hebben.”
“Er is nu veel onduidelijkheid over de diverse vereisten vanuit de gemeenten en men weet niet altijd in welk format declaraties aangeleverd moeten worden”, zegt Alex van den Besselaar van softwareleverancier Pink Roccade. “Of er wordt verwacht dat de oude manier van declareren in het nieuwe stelsel ook zal blijven werken.”
Volgens Van den Besselaar is het hoog tijd dat gemeenten keuzes maken ten aanzien van hun taakopvatting en organisatie. “Pas als het beleid duidelijk is en het format van de berichtenstandaarden gekozen, kunnen systemen dat ondersteunen”, aldus Van den Besselaar.
Eerst organiseren
Ook voorzitter Marc Sterenberg van het platform van IT-leveranciers in de zorg OIZ is het een kwestie van “eerst organiseren en dan automatiseren”. Positief vindt hij het feit dat zorgaanbieders meer regie nemen bij het oplossen van de IT-puzzel. Tekenend in dit verband is het Project informatievoorziening Zorgaanbieders (iZa), waarin de aanbieders hun krachten gebundeld hebben.
Ook worden de contouren van een eindoplossing zichtbaar. Als het aan Hans Versteeg van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) ligt wordt het “een modulair systeem, waarbij iedereen de informatie kan vragen die hij wil. Gemeenten die uren willen weten krijgen uren, gemeenten die resultaten willen krijgen die. Maar wel allemaal in dezelfde taal. En daarvoor is samenwerking nodig.”