Een duidelijke visie op digitalisering is volgens het merendeel van de negentien ondervraagde umc-medewerkers een belangrijke factor voor het succesvol implementeren van zogeheten telemedicine. Goede communicatie daarover binnen de organisatie is daarbij van groot belang, maar door een gebrek aan middelen komt dat veelal niet van de grond.
Betrekken en ondersteunen
Ook een gebrek aan uitleg en ondersteuning speelt zorg op afstand soms parten. De gebruikservaring van de zorgverleners en patiënten is namelijk van doorslaggevend belang. Het opzetten van een helpdesk is dan ook een van de aanbevelingen die uit het onderzoek naar voren komen. Een andere aanbeveling is om zorgverleners meer te betrekken bij de implementatie. Ook het benoemen van mensen die enthousiast zijn over digitale zorg op strategische posities strekt volgens de consultants tot aanbeveling.
vdbnl
Het ontwikkelen en overbrengen van een visie op digitalisering vraagt nauwelijks middelen, maar vooral inzicht en denkvermogen. Die laatste zijn gelukkig ruim beschikbaar in onze UMC’s. Neem aan dat hier de implementatie bedoeld wordt en dat vergt inderdaad middelen, maar vooral ervaring en geleerde lessen uit de praktijk. Met meer dan 9 miljoen aansluitingen op ons zorgcommunicatieplatform Patients Know Best (PKB) hebben we veel lessen geleerd. Die delen we graag met de UMC’s. De opbrengsten van digitalisering zien we ook. Dat plaatst de discussie over beperkte middelen in een ander perspectief. De onderzoekers hebben wel gelijk dat implementatie kennis en ervaring vereist. Op basis van die kennis en ervaring hebben we onlangs een megaorder geboekt. We mogen de inwoners van de stad Londen aansluiten