Wie eenmaal als wanbetaler te boek staat bij een zorgverzekeraar is vaak aan z’n lot overgeleverd. Mensen met grote betalingsachterstanden krijgen onvoldoende en onjuiste informatie, ze worden van het kastje naar de muur gestuurd en onvriendelijk bejegend en de zorgverzekeraar int soms na jaren plotseling.
Dat constateert de Nationale ombudsman in het onderzoek Zorgen voor de toekomst. De wanbetalersregeling, waar 300.000 burgers mee te maken hebben, wordt volgens de ombudsman slecht uitgevoerd. Iemand kan in deze regeling terechtkomen wanneer de verplichte zorgpremie niet is betaald. De zorgverzekeraar geeft dat door aan het Zorginstituut dat de inning, vermeerderd met een opslag, overneemt. Al jaren krijgt de ombudsman klachten over de uitvoering van de regeling.
Schuldhulpverlening
Na schulden bij de Belastingdienst komen betalingsachterstanden van de zorgpremie en andere zorgkosten het meest voor bij mensen die vragen om schuldhulpverlening”, aldus ombudsman Reinier van Zutphen. Zorginstituut Nederland, dat met de uitvoering is belast, erkent dat er problemen zijn en draagt de taak per 1 januari over aan een andere publieke dienstverlener, CAK. Die heeft aan de ombudsman toegezegd serieus met de aanbevelingen in het rapport aan de slag te gaan. (ANP)