Mogelijk komt de toename doordat er de afgelopen jaren ook meer fatbikes zijn verkocht. Maar volgens VeiligheidNL geven de cijfers een goed beeld van een onderliggend probleem dat de organisatie ziet. “Fatbikes maken in toenemende mate deel uit van het straatbeeld en zijn aantrekkelijk voor jonge verkeersdeelnemers”, zegt directeur Martijntje Bakker. “Twee op de vijf slachtoffers vallen in de leeftijdsgroep 10 tot en met 14 jaar. Ongeveer een derde van de slachtoffers had hersenletsel, waarvan ongeveer de helft ernstig hersenletsel. Wij denken dat ouders en jonge kinderen gebaat zijn bij meer bewustwording rondom de risico’s van een fatbike.”
Ondergrens
Het jongste geregistreerde slachtoffer van een fatbike-ongeluk in de eerste vier maanden van dit jaar was 4 jaar oud. Het kind zat als bijrijder achterop de fiets.
De 59 ongevallen met fatbikes die vorig jaar zijn geregistreerd, moeten volgens VeiligheidNL worden beschouwd als ondergrens van het werkelijke aantal ongevallen met de elektrische fiets met extra grote banden. Dat is omdat de gegevens afkomstig zijn van slechts een zesde van het totale aantal SEH’s in Nederland. Ook wordt in lang niet alle gevallen geregistreerd dat een fietsslachtoffer op een fatbike zat. (ANP)
c.blankers1@kpnplanet.nl
Wie gaat het betalen?
Een fatbike hebben is geen ziekte. De overheid laat dit vehicle toe.
De zorg staat onder druk, terwijl ik op de wachtlijst sta.
Nee, ik ben niet van de fatbike gevallen. Het wordt tijd dat men goed gaat kijken waar het risico het grootst als men dergelijke dingen toe laat. De ziektekosten verzekering is voor ziekte en als iets jou buiten je schuld overkomt. De mens moet dat gaan beseffen. Laat men zelf voor de kosten opdraaien. Een fatbike is ook niet geodkoop.