Stichting Miletus onderzoekt of de vragenlijsten van de Consumer Quality Index (CQ-index) korter kunnen. De lengte van de lijsten is voor zowel zorgaanbieders als zorginkopers bij zorgverzekeraars vaak een probleem.
ActiZ-voorzitter Guus van Montfort uitte eerder deze week scherpe kritiek op de CQ-index. “Als het gaat om kwaliteit en het kwaliteitskader dan zien we dat de huidige instrumenten, zoals onder andere de ZI-indicatoren en de CQ-methodiek, hun oorspronkelijke doel ver voorbij zijn geschoten”, aldus Van Montfort tijdens een ledenbijeenkomst van ActiZ. “Ze hebben geen betekenis meer voor het oude oorspronkelijke doel, namelijk transparantie om te komen tot verbeteringen op de werkvloer in de directe relatie tussen cliënt en zorgmedewerker én ze hebben geen betekenis meer voor doelen als toezicht, cliëntkeuze informatie en zorginkoop informatie.” Om die reden wil ActiZ het liefst helemaal af van CQ-methodiek en een nieuwe manier van kwaliteit meten ontwikkelen.
Relevant
Volgens directeur Caroline van Weert van Miletus, een samenwerkingsverband van zorgverzekeraars voor het meten van ervaringen van de patiënt in de zorg, wordt de CQ-index door cliënten juist zeer relevant gevonden. “We zien dat patiënten juist eerder meer dan minder kwijt willen over hun ervaringen en de respons blijft in verhouding hoog in vergelijking met andere onderzoeken”, aldus van Weert in ZN Journaal.
Consequenties
Bovendien levert het systeem volgens Van Weert aanknopingspunten op voor concrete verbeteringen. “Als er zaken uitkomen die beter kunnen, gaan zorgverzekeraars daarover in gesprek met de zorgaanbieder, bijvoorbeeld het ziekenhuis of de huisarts”, aldus Van Weert. “De CQ-index speelt ook een belangrijke rol bij de inkoopgesprekken met zorgverleners en maakt zelfs in sommige gevallen al deel uit van de contractering. Zorgverzekeraars kunnen bijvoorbeeld eisen van zorgverleners dat ze meewerken aan de CQ-index en zelfs consequenties verbinden aan de beoordeling van patiënten via de CQ-index.”
Stuurinformatie
Om de CQ-procedures te bespoedigen zal Miletus patiënten steeds meer online gaan bevragen. Ook wil Miletus met zorgaanbieders, zorgverzekeraars en patiëntenorganisaties bekijken hoe patiëntervaringen daadwerkelijk gebruikt kunnen worden als stuurinformatie. Daarnaast werkt Miletus mee aan het koppelen van informatie uit de CQ-index aan medische- en doelmatigheidsinformatie, waardoor de relevantie toeneemt.