“Verzekeraars zeggen bijvoorbeeld niets over zorgverleners die voor 2021 niet meer gecontracteerd zijn. Of over beperkingen, zogenaamde zorgplafonds, die zijn afgesproken met zorgverleners”, zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. “Terwijl dat voor consumenten ingrijpende gevolgen kan hebben en bepalend kan zijn voor de keuze van een zorgpolis.”
Volgens Molenaar kunnen verzekerden die informatie alleen achterhalen door zelf te gaan spitten. Bovendien is dat vaak moeilijk te vinden op de websites van verzekeraars. De bond peilde bij zijn leden dat de keuze voor een specifieke zorgverlener heel belangrijk wordt gevonden. “Verzekeraars moeten veel duidelijker maken óf ze zorgplafonds hanteren en bij welke zorgverleners. En wat de gevolgen daarvan zijn.”
In september sprak de Consumentenbond al met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, toezichthouder de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en zorgverzekeraars over het verbeteren van de informatie. (ANP)
Arne van Oranje
“In september sprak de Consumentenbond al met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, toezichthouder de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en zorgverzekeraars over het verbeteren van de informatie.”
En met de notulen van dit gesprek hebben de zorgverzekeraars hun aars afgeveegd.
.
De informatie vinden over vergoedingen voor ongecontracteerde zorgaanbieders is op menig zorgverzekeraars website bijna niet te vinden of zo diep verstopt.