© RAM / stock.adobe.com
Het CIZ verwacht dat het aantal openstaande aanvragen nog licht kan oplopen. De verwachting is dat pas in 2024 de aanvragen weer volgens de wettelijke norm afgehandeld worden.
Meer aanvragen
Het CIZ kampt al langer met overschrijding van de wettelijke termijn, maar heeft hiervoor ook maatregelen genomen. Het instituut werd echter verrast door een hoger aantal aanvragen. In 2022 ontving het CIZ 4.000 aanvragen meer dan verwacht. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar kwamen er meer aanvragen binnen.
“Dit betekent dat, ondanks de genomen maatregelen, onze personele capaciteit en de middelen die hiervoor beschikbaar waren hier niet op waren ingericht”, laat het CIZ weten, “Daarbovenop had en heeft het CIZ te maken met een hoog ziekteverzuim.”
Meer medewerkers
Om hieraan tegemoet te komen nam het CIZ meer medewerkers aan. Sinds januari zijn er voor ongeveer 90 voltijdsbanen aan medewerkers geworven. Daarvan kunnen er 60 voltijdsbanen worden ingezet om de hogere aanvraagstroom aan te kunnen.
De meeste medewerkers zijn in het tweede kwartaal gestart, maar hebben zes maanden nodig om ingewerkt te worden. Het eerste effect van de afhandeling van aanvragen is pas na drie maanden zichtbaar. Het effect hiervan wordt dus pas in het najaar verwacht.
Hoog ziekteverzuim
Het CIZ kampt verder met een ziekteverzuim van 6,3 procent, gedaald van maar liefst 8,9 procent in januari. Het CIZ streeft naar nog minder ziekteverzuim door preventie en duurzame inzetbaarheid. Ze zeggen de eerste resultaten hiervan te zien.
De meest urgente aanvragen worden tijdig afgehandeld, benadrukt het CIZ benadrukt. Deze aanvragen worden binnen twee weken afgehandeld en vaak al binnen 48 uur. “Wij realiseren ons dat de huidige wachttijden niet zijn wat cliënten van ons gewend zijn en werken met maatregelen voor de kortere en langere termijn.”
Wachtlijsten langdurige zorg
Overigens komen cliënten na een indicatie bij het CIZ terecht op een nieuwe wachtlijst voor een plek bij een zorginstelling. Voor een plek in het verzorgingshuis is nu een wachtlijst van 21.000 mensen, iets gedaald ten opzichte van eind vorig jaar. Toen moesten er 22.000 mensen wachten op een plek. Maar duidelijk hoger vergeleken met anderhalf jaar geleden, toen de wachtlijst bestond uit 18.000 mensen. Een deel van deze mensen krijgt vaak al een vorm van overbruggingszorg.
Masterclass Capaciteitsplanning in de zorg
Benut het volledig potentieel van uw zorgorganisatie
28 en 29 november, Den Dolder
*In een eerdere versie van dit bericht stond dat 80 procent van de aanvragen niet binnen de wettelijke termijn wordt verwerkt, maar 80 procent wordt wel binnen de wettelijke termijn verwerkt
Schuiringa
De structurele vernietiging van de zorg is geen toeval,
Dit is onderdeel van the Great Reset. De depopularisatie van 8 miljard naar 1 miljard mensen. Het staat gewoon beschreven,onder het mom van klimaat.
Wij zorgverleners moeten aan de bel trekken,
Er dient een referendum te komen onder het Nederlandse volk,
Waar kiezen we voor.
Laten wij zorgverleners het voortouw nemen. Deze afbraak moet stoppen,
Peter Koopman
Het excuus, dat mensen met een indicatie daarna ook op een wachtlijst komen is geen reden om deze vertraging in bureaucratische “indicatie bevestiging” ( want de indicatie werd door een zorgprofessional eerder vastgesteld ) is niet goed te praten. Het CIZ kan daar niets aan doen ( en doet haar best ), maar “de politiek” vertrouwt zorgprofessionals niet en heeft deze ook altijd vertragende bureaucratische “vooraf controle” wettelijk ingevoerd. ( met enige steekproeven achteraf zou immers ook aan dit wantrouwen vorm gegeven kunnen worden. Misschien dat een volgend kabinet minder last van achterdocht heeft?