A queue of abstract people waiting near the red door. 3d render illustration isolated on white Publication: 0009400114003 attachment Schmerzmedizin 00940_030_003 Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional)
Patiënten en cliënten worden te vaak van het kastje naar de muur gestuurd. Mede hierdoor worden de wachtlijsten in de zorg langer. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) gaat nu ingrijpen. “Hoewel de stijging van wachttijden niet in alle sectoren even hoog is, is er alle reden tot actie”, schrijft de zorgwaakhond.
De NZa constateert dat de wachttijden in de geestelijke gezondheidszorg (ggz), de medisch specialistische zorg (msz) en de langdurige zorg voor bepaalde groepen patiënten al langere tijd de afgesproken normen overschrijden.
Als oorzaken van wachttijden wijst de NZa verschillende factoren aan. Zo weten patiënten niet dat hun zorgverzekeraar kan helpen bij het vinden van een zorgaanbieder bij wie zij eerder terecht zouden kunnen. Ook worden patiënten soms verkeerd gediagnostiseerd en doorverwezen en gaan zorgaanbieders onnodig lang door met behandelen.
Zorgverzekeraars, zorgkantoren en gemeenten wijzen naar elkaar als het onduidelijk is wie de zorg financiert: de patiënt wordt dan “van het kastje naar de muur” gestuurd, stelt de NZa.
Zorgverzekeraars en zorgaanbieders maken in hun contracten bovendien nog weinig specifieke afspraken over de zorg aan patiëntgroepen met complexe problematiek die langdurige behandeling nodig hebben. Tot slot kampen sommige regio’s met tekorten aan specialisten.
Actie
Om deze wachtlijsten terug te dringen komt de zorgautoriteit nu met een plan van aanpak. Concreet gaat de NZa naar aanleiding van zo’n 60 meldingen uit de ggz contact opnemen met de betreffende zorgverzekeraars om snel oplossingen te zoeken voor de patiënten. Daarnaast worden zorgaanbieders in de ggz gemaand om hun patiënten goed te screenen, deze kennis te delen met verwijzers, zoals huisartsen en te voorkomen dat zij onnodig lang behandelen.
Om de wachtlijsten in de medisch specialistische zorg aan te pakken moeten patiënten vaker gebruik maken van bemiddeling door de zorgverzekeraar. Patiënten zijn zich volgens de NZa nog onvoldoende bewust van deze mogelijkheid. Zij weten meestal niet dat er normen zijn voor wachttijden. “Zorgverzekeraars en zorgaanbieders moeten patiënten hierover beter informeren. De NZa zal hen daarop aanspreken”, aldus de zorgwaakhond.
In de langdurige zorg gaat de NZa de zorgkantoren op hun zorgplicht wijzen. De zorgkantoren blijken nog te onzichtbaar voor patiënten die wachten op passende zorg. Voor 125 cliënten met een verstandelijke beperking heeft de zorgautoriteit aan de zorgkantoren gevraagd om concreet aan te geven hoe en wanneer zij voor hen passende zorg kunnen bieden. “Waar nodig zullen wij handhavingsmaatregelen nemen als de problemen met de wachttijden voor specifieke doelgroepen niet opgelost worden”, aldus de NZa.