De ThuismeetService van zorgorganisatie Sensire, zorginnovatiebedrijf FocusCura en het Slingeland ziekenhuis voorkomt 28 procent heropnames in het ziekenhuis onder mensen met COPD en hartfalen. Patiënten kunnen met de ThuismeetApp zelf hun metingen thuis verrichten, in plaats van naar het ziekenhuis te gaan.
“Veel chronische patiënten moeten regelmatig naar het ziekenhuis voor controles, terwijl dit juist voor hen zeer belastend is. Wij vonden dat we daar iets aan moesten doen door mensen thuis beter te begeleiden”, aldus Maarten van Rixtel, bestuurder bij zorgorganisatie Sensire, dat actief is in de Achterhoek. De instelling besloot daarom, samen met het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem, te kijken hoe de overdracht tussen ziekenhuis en thuis beter kon. En dit met behulp van de iPads die Sensire al enkele jaren in de zorgverlening inzet.
Slimme app
Sensire en Slingeland ontwikkelden samen met FocusCura de ThuismeetService. Patiënten gebruiken hun iPad met daaraan gekoppelde meetapparatuur en een slimme app, zodat ze direct in verbinding staan met het Medisch Service Center. Daar doen verpleegkundigen de triage, voeren zij zo nodig beeldgesprekken of wordt de thuiszorg gestuurd. Van Rixtel: “Met deze nieuwe manier van werken, kunnen we de zorgketen veel beter organiseren en zijn we in staat preventief in te grijpen. Zo voorkomen we tot 28 procent heropnames en reduceren we polibezoek met 26 procent in de proefgroep”.
De patiënten zijn zeer enthousiast. Ze waarderen de dienst met een ruime 8 en maar liefst 88 procent van de patiënten met hartfalen beveelt de dienst aan anderen aan. Tegelijkertijd zegt 69 procent van de ondervraagden zich zelfstandiger te voelen en ervaart 44 procent minder klachten van hun ziektebeeld.
Patiënten
“Patiënten geven aan dat zij het prettig vinden dat er iemand met ze meekijkt”, aldus Daan Dohmen van FocusCura. “Het gaat hen daarbij niet zozeer om de medische waarde, het gaat er juist om dat mensen zich niet de hele dag zorgen hoeven maken dat er iets gebeurt; dat hun ziekte plotseling verergert en ze met de ambulance naar het ziekenhuis moeten. Dat geeft hen en hun familie rust.”
De ThuismeetService leidt tot betere kwaliteit van zorg en lagere kosten, en daar zit nu net het probleem voor grootschalige invoering, aldus van Rixtel. “De huidige financiering is vooral gericht op het doen van zorghandelingen, terwijl we met thuismeten die handelingen nu net voorkomen. Een nieuwe vorm van zorginkoop is cruciaal om dit op te schalen.”
Perverse prikkels
Sensire en Slingeland hopen dat verzekeraars bereid zullen zijn om deze nieuwe zorg in te kopen en de in hun ogen perverse prikkels in het zorgsysteem te kantelen. Ook biedt Sensire via hun Medisch Service Center ook andere ziekenhuizen en thuiszorgorganisaties de mogelijkheid van hun opgedane kennis te leren. Zo hoopt de instelling deze nieuwe vorm van zorg voor iedereen mogelijk te maken.
De samenwerking tussen Sensire en FocusCura begon vier jaar geleden al, met beeldbellen. Volgens Sensire-bestuurder Maarten van Rixtel was de kern van beeldbellen dat patiënten het gevoel hadden dat ze tot meer in staat zijn en beter kunnen communiceren, ondanks hun beperkingen. “De waarde zit in de kwaliteit van leven en niet in het vervangen van medisch handelen.”
Van Rixtel en Dohmen vertelden over hun samenwerking in de ThuismeetApp, tijdens de aanbieding van het RVZ-advies over consumenten e-health.
Maarten van Rixtel en Daan Dohmen over de resultaten van de ThuismeetApp.
Pauline Meurs over de aanbieding van het RVZ-advies over e-health.