Pilots zijn niet overbodig, maar ze mogen ook niet vrijblijvend zijn. Dat zei Jorrit Ebben op eHealth Convention 2015. De intentie moet altijd zijn om de innovatie ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen, aldus het hoofd innovatie van zorgorganisatie Siza, een van de proeftuinen van bijvoorbeeld beeldzorg.
In anderhalf jaar tijd heeft Siza de beeldzorg, zorg op afstand via een iPad, bij zo’n duizend mensen geïmplementeerd. Ook dat project is als pilot begonnen. “Maar met de intentie om daarna door te gaan”, verduidelijkt Ebben op eHealt Convention 2015. “Alle leereffecten van de pilot hebben we meteen in het vervolgtraject toegepast. Dat scheelt wel heel erg veel.”
Hoewel Ebben veel heil in technologie ziet, moet die geen doel op zich zijn. “Het was niet onze doelstelling om zo veel beeldzorg te implementeren, ons doel was om cliënten meer zelfstandig hun dingen te kunnen laten doen, zonder dat zij ons daarbij per se nodig hebben, maar dat wij wel in de buurt zijn.”
Om het innovatie te laten slagen moet die tot in de haarvaten van een organisatie doordringen. “Op zo’n moment moet je ook tegen mensen zeggen: niet meedoen is geen optie”, vindt Ebben. “Dus: je gaat het met die persoon doen en aantonen dat het niet kan. Je kunt niet van tevoren zeggen dat het niet kan.”
Onder zorgprofessionals heerst vaak nog wel “de angst voor het onbekende”, heeft Ebben gemerkt. “Dat is waar we de mensen continu bij ondersteund hebben. Als het niet lukt, vertel het ons, dan gaan wij je helpen om het wel te laten lukken.”