De gratis app is bedoeld voor patiënten die in Rijnstate zijn behandeld voor letsel op de spoedeisende hulp of gipskamer. In de app staat informatie over het letsel, de behandeling, filmpjes en oefeningen. Patiënten krijgen hiermee nog steeds zorg op maat en ze krijgen meer eigen regie op herstel.
Breuklijn
Edo Hekma, traumachirurg bij Rijnstate: “Patiënten kunnen met hulp van de app zelf werken aan hun herstel, waar en wanneer het hen uitkomt. Daarnaast helpt het ons om de druk op de zorg te verminderen. Als er toch vragen zijn, kunnen ze contact opnemen met onze Breuklijn.”
Normaal gesproken wordt voor iedere patiënt met een verstuiking of botbreuk een afspraak voor nacontrole in het ziekenhuis gemaakt. Alle informatie die de patiënt nodig heeft voor het herstel en de informatie voor de nacontrole, staat nu in de app. Een voordeel voor de patiënt is dat men niet meer afhankelijk is van de afspraak in het ziekenhuis, dat scheelt hen tijd.
Patiënttevredenheid
De virtual fracture care-methode is ontwikkeld door het Amsterdamse OLVG. Uit onderzoek blijkt dat de patiënttevredenheid gelijk blijft of zelfs toeneemt en ook dat de huisarts het hierdoor niet drukker krijgt. De app is een uitbreiding van het digitale zorgaanbod van Rijnstate. Rijnstate schat hiermee ongeveer 1200 nacontroles per jaar te besparen.