NT 7/8-2012 Zoomed-in abstract window detail. Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional) Publikationsname / Publikationsnummer / E-Tag TT.MM.JJJJ (optional)
Patiënten kunnen voortaan op eenvoudige manier informatie over de kwaliteit van de ziekenhuiszorg ontsluiten. Informatie over onder meer risicovolle operaties, infecties, sterftecijfers, patiëntervaringen en wachttijden is voortaan compact en eenduidig terug te vinden via de digitale Kwaliteitsvensters die nu op de site van vrijwel ieder ziekenhuis staan.
De Kwaliteitsvensters zijn een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ). Bij de presentatie in aanwezigheid van minister Schippers van VWS benadrukte NVZ-voorzitter Yvonne van Rooy dat de vensters primair bedoeld zijn om de patiënt te informeren. “Er is al heel veel kwaliteitsinformatie beschikbaar, maar die is zo versnipperd dat je bijna een deskundige moet zijn om hier een weg in te kunnen vinden. Door de informatie samen gebundeld, eenduidig en uniform te presenteren in kwaliteitsvensters kunnen patiënten zelf de regie nemen.”
Kiezen
De Kwaliteitsvensters zijn gebaseerd op in totaal tien indicatoren. Bij de keuze van de tien indicatoren zijn naast de NVZ-achterban ook patiëntenfederatie NPCF, cliëntenraden, patiënten, kwaliteitsadviseurs en het bureau SiRM betrokken geweest. “Door te kiezen voor een beperkt aantal indicatoren, houd je het systeem inzichtelijk en toegankelijk”, aldus Van Rooy. “In de beperking toont zich de meester. Bovendien is het systeem gebaseerd op bestaande registraties, zodat het geen extra ballast voor de ziekenhuizen betekent.”
Belangrijke stap
Minister Schippers liet zich lovend uit over de Kwaliteitsvensters. “We registreren ons suf in Nederland, maar het punt het is dat al die informatie lang niet altijd openbaar is. Dit is een belangrijke stap in die richting. Het geeft niet alleen de patiënt inzicht in kwaliteit, maar toont ook de ziekenhuizen waar ze het beter kunnen doen.” Schippers onderstreepte ook hoe belangrijk de aandacht voor kwaliteit is. “Een zorgstelsel dat alleen over prijs gaat is gedoemd te mislukken”, aldus de minister.
Kwetsbaar
Hoewel de ziekenhuizen zich met de Kwaliteitsvensters volgens Van Rooy “kwetsbaar” opstellen, genereert het systeem geen vergelijkingslijstjes. Patiënten die verschillende ziekenhuizen willen vergelijken, zullen meerdere sites naast elkaar moeten openen. Ook informatie over de vergoeding door verzekeraars is niet in de Kwaliteitsvensters terug te vinden. “Gezien het grote aantal behandelingen en polissen is dit ondoenlijk”, aldus Van Rooy. “Bovendien is de vraag wat wel en niet vergoed wordt een verantwoordelijkheid voor de verzekeraars.”
Uitkomsten
Dit neemt niet weg dat de NVZ van zins is om de Kwaliteitsvensters doorlopend te verbeteren. Hiertoe wordt onder meer samenwerking gezocht met het Zorginstituut Nederland. De NVZ wil met name onderzoeken hoe de uitkomsten van behandelingen een plek kunnen krijgen. Ook zijn er plannen om straks kwaliteitsinformatie per aandoening of specialisme te ontwikkelen. Daarnaast wordt het aantal deelnemers uitgebreid. Naast de algemene ziekenhuizen krijgen in de toekomst ook de universitaire ziekenhuizen en de revalidatiecentra een kwaliteitsvenster.