Het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ) heeft besloten niet verder te gaan met het Portugese EPD-leverancier Alert. Volgens het ziekenhuis in Den Bosch zijn de randvoorwaarden voor samenwerking door vertraging en meningsverschillen niet langer aanwezig. Het Atrium MC zette in juli al eenzelfde stap.
Alert ontwikkelde voor het JBZ een elektronisch patiëntendossier (EPD) en een zorglogistiek systeem. Het ziekenhuis dacht daarmee in 2008 een modern, toekomstgericht product te hebben binnen gehaald dat paste bij de ambitie om papiervrij te werken. Wel diende het product van Alert de afgelopen jaren ingrijpend aangepast en uitgebreid te worden om te kunnen voldoen aan de werkwijzen binnen de Nederlandse ziekenhuizen en aan de Nederlandse regels.
Testresultaten
Aanvankelijk was het de bedoeling dat de invoering zou oplopen met de verhuizing van het ziekenhuis naar de nieuwbouw. Uit de eerste functionele testresultaten bleek echter dat het product nog niet geschikt was om te implementeren. Pogingen om het project weer vlot te trekken bleven zonder resultaat, waardoor het JBZ na zorgvuldige analyse uiteindelijk heeft vastgesteld dat het vertrouwen in het product en de leverancier niet meer aanwezig zijn.
Ingewikkeld
Atrium MC in Heerlen trok deze zomer een zelfde conclusie. Ook hier werd de samenwerking met Alert getekend door vertraging en niet gehaalde deadlines. “De regels in de Nederlandse zorg blijken toch dermate anders en ingewikkeld om een goed en veilig functionerend EPD neer te zetten”, reageert woordvoerster Marie-José Jamin. “Jammer, want het product als zodanig is prachtig, maar je kunt nog zo’n mooie auto voor de deur hebben staan, als de motor niet werkt houdt het op.” Volgens Jamin heeft de kwestie gezien het in gebreke blijven van Alert geen directe financiële consequenties voor het Atrium.
Vertraging
Voor het JBZ betekent het beëindigen van de samenwerking met Alert een forse tegenslag in het verwezenlijken van de ambitie van het JBZ om papiervrij te werken. Het concept voor het nieuwe ziekenhuis is gebaseerd op een papiervrij systeem. Voor de korte termijn betekent het beëindigen van de samenwerking met Alert dat het ziekenhuis doorgaat met de bestaande informatiesystemen, die de zorglogistieke processen ondersteunen. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis maakt op dit moment plannen voor knelpunten in de ondersteuning daar waar oplossing noodzakelijk is. Het gaat hier met name om de polikliniek processen. Tevens wordt een vervolgaanpak voorbereid ter beantwoording van de vraag hoe nu om te gaan met de verdere ontwikkeling van een elektronisch patiëntendossier en een zorglogistiek systeem.
Samenwerking
Het stoppen met Alert heeft volgens het JBZ geen invloed op de huidige systemen waar huisartsen gebruik van maken voor inzage, aanvragen van onderzoeken en verkrijgen van onderzoeksresultaten en de mogelijkheid digitaal te verwijzen. Op jaarbasis worden ongeveer 500 duizend elektronische berichten tussen het JBZ en de huisartsen gecommuniceerd.
Klanten
Naast het JBZ hebben ook het Tweesteden ziekenhuis in Tilburg, Atrium MC en ziekenhuis Bernhoven in Uden een EPD van Alert afgenomen. Internationaal bedient Alert naar eigen zeggen ruim twaalf duizend klanten in de zorg. Een woordvoerster van het Tweesteden Ziekenhuis laat weten dat het ziekenhuis zich beraadt op de eigen positie nu na het Atrium ook het JBZ het contract met Alert heeft opgezegd. Ziekenhuis Bernhoven bezint zich eveneens op de ontstane situatie. “Ook wij ervaren vertraging met Alert en beraden ons op het vervolg van de implementatie van het EPD voor de korte alsook voor de lange termijn voor Bernhoven”, zegt woordvoordster Stella van Emmerik. “Het feit dat het JBZ is gestopt met Alert is voor ons in ieder geval geen positieve ontwikkeling, omdat hiermee het draagvlak voor het Alert-product afneemt.”