Naast deze harde eis doet de IGJ nog een aantal aanbevelingen aan ziekenhuizen om de impact van computerstoringen te verkleinen. Want de gevolgen zijn vaak groot als het misgaat met de ICT, zo blijkt uit een evaluatie van veertien van dit soort storingen tussen 2018 en dit jaar.
EPD’s onbereikbaar
In twaalf gevallen hadden de technische problemen “flinke gevolgen voor de zorg”, schrijft de inspectie in een rapport. Zorgverleners konden niet meer bij elektronische patiëntendossiers en in tien gevallen moest de spoedeisende hulp tijdelijk dicht. Ook leidden tien ICT-storingen tot uitstel van operaties.
Geleerde lessen
De inspectie heeft nagevraagd welke conclusies ziekenhuizen zelf hebben getrokken na een storing. Boven aan de lijst met lessen die daaruit naar voren kwamen, staat de digitale infrastructuur verbeteren. “Bij sommige storingen speelde achterstallig onderhoud van de infrastructuur een rol. Bijvoorbeeld doordat netwerken in de loop van de tijd onnodig ingewikkeld waren geworden door samengaan van organisaties.” Ook zouden sommige ziekenhuizen er verstandig aan doen om meer te oefenen op problematische situaties.
Informatie delen
Zelf voegt de IGJ daar nog aan toe dat ziekenhuizen ook van patiënten kunnen leren. De inspectie raadt ze verder “dringend aan” om informatie te delen met andere ziekenhuizen. “Evaluaties van opgetreden ICT-storingen leveren voor de betrokken ziekenhuizen veel informatie op.” Het zou volgens de opstellers van het rapport goed voor de sector zijn om anderen mee te laten profiteren van de geleerde lessen. (ANP)