De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) spoort zorgkantoren in hun taak als uitvoerders van de Wet langdurige zorg (Wlz) aan om meer werk te maken van het informeren van burgers. Uit onderzoek van de NZa blijkt dat er weliswaar veel informatie beschikbaar is maar dat die informatie niet gemakkelijk te vinden is.
De NZa ziet voor de komende jaren drie verbeterpunten. Ten eerste signaleert de autoriteit nog grote verschillen tussen de Wlz-uitvoerders wat betreft hun informatievoorziening en ondersteuning aan burgers. “De NZa ziet graag dat alle Wlz-uitvoerders zich actiever opstellen en hiermee een ruimere invulling geven aan hun taken rond het verstrekken van keuze-informatie voor de burger en cliëntondersteuning.” De essentie is dat alle Wlz-uitvoerders hetzelfde niveau van dienstverlening bieden. De activiteiten mogen volgens de NZa uiteraard wel verschillen.
Een tweede aandachtspunt is de kwaliteit van de websites. Veel websites bieden goede informatie over zorgvormen, maar op een aantal punten zijn de sites achteruit gegaan in kwaliteit, constateert de NZa. “Zo werkte bij twee van de acht websites de zoekfunctie met betrekking tot het zorgaanbod niet. Herhaaldelijk werd nog verwezen naar de AWBZ. Ons was niet helder of het getoonde zorgaanbod op de zorgatlas te allen tijde al was aangepast aan de Wlz. Verder werkte bij vijf websites de link naar KiesBeter niet. Ook de keuze-informatie op KiesBeter zelf is in kwaliteit afgenomen.”
Tot slot is het volgens de NZa ‘wenselijk’ dat de zichtbaarheid van Wlz-uitvoerders en hun informatie vergroot worden. De NZa noemt het een probleem dat een burger pas na het kiezen van de zorgaanbieder de Wlz-uitvoerder in beeld krijgt die hen kan helpen bij het maken van een goede keuze. “Het doel van het verhogen van de zichtbaarheid is dat burgers eerder de Wlz-uitvoerder in beeld krijgen en daarmee dus tijdig in staat zijn om begeleiding te krijgen bij het kiezen voor zorg.”
Geen vrijblijvende suggestie
De NZa heeft de wettelijke mogelijkheid om regels op te stellen met betrekking tot de informatievoorziening aan burgers. Gegeven de resultaten van het onderzoek ziet de autoriteit daar op dit moment geen aanleiding toe. “De gewenste verbeterslag is echter geen vrijblijvende suggestie. We verwachten in de komende jaren verbeteringen te zien. We zullen zelf jaarlijks meten hoe de stand van zaken is. Te denken valt aan een regelmatige beoordeling van de websites. Ook zullen we Wlz-uitvoerders vragen om zich te verantwoorden over de vorderingen die zij maken. Waar nodig kunnen we maatregelen treffen om de ontwikkelingen te versnellen of bij te sturen.”