Beeld: K. Schmitt/Fotostand/picture alliance
Dat blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden die CBS en TNO vandaag hebben gepubliceerd. De onvrede bij werknemers over hun inkomen daalde vorig jaar wel ten opzichte van het jaar ervoor. Dat geldt ook voor zorgprofessionals: in 2022 was slechts 65 procent (heel) tevreden over hun loon. Ook in dat jaar was zorgpersoneel het minst positief in vergelijking met alle vijftien door CBS en TNO onderzochte sectoren.
Na de zorgsector waren werknemers in de handel en in de cultuursector het meest ontevreden over hun salaris. Werknemers in de financiële sector en ambtenaren klagen juist het minst over hun loon met respectievelijk 87 en 85 procent (heel) tevreden respondenten.
Redelijk positief over cao
CBS en TNO bekeken ook hoe werknemers vorig jaar oordeelden over hun cao. Daarin nemen zorgwerknemers een middenpositie in: 81 procent van het personeel in de gezondheids- en welzijnssector was positief over hun cao. Met 91 procent waardert onderwijzend personeel hun cao het meest. Minst tevreden waren werknemers in de communicatiesector (68 procent).
Zoals vrijwel altijd werd er vorig jaar weinig gestaakt in Nederland, ook in de zorgsector. Hierdoor zijn weinig werkuren verloren gegaan, constateren CBS en TNO. Wel valt hen op dat er relatief veel ludieke acties werden gehouden in de industrie en in de zorgsector, waarbij geen werkuren verloren gingen. De onderzoeksinstituten telden afgelopen jaar vijftien ludieke acties in de industrie en negen ludieke manifestaties in de zorgbranche.
Karel
Niet zelden is onvrede over het salaris het stukje van de ijsberg dat boven het wateroppervlak uit komt. Daaronder zit veelal onvrede over hoge werkdruk, een moeizame werk-/prive balans, onbalans in de teamsamenstelling door bijvoorbeeld veel inzet van PNIL, en tal van andere, soms persoonlijke pijnpunten.
Iedereen die overvallen wordt door een hoge inflatie en fors koopkracht verlies zal daarvan schrikken en zo snel mogelijk de schade gecompenseerd willen zien. Het lukt zelden om dat op basis van CAO afspraken snel en volledig te realiseren. Daar heeft niet elke werknemer begrip voor.
Komt bij dat de zorgsector al jarenlang minder positief in het nieuws is. Ook dat bevordert de tevredenheid (trots en waardigheid) niet echt.
Ik word enthousiast als daar ook andere geluiden tegenover staan. Zo zie ik bijvoorbeeld bij FWG veel aandacht voor het waardevolle werk van iedereen die een bijdrage levert, voor de functies die mensen hebben en de bijdrage die ze leveren. Werk is meer dan loon alleen, dus laten we er voor zorgen dat werknemers iets is waar de werknemers plezier in hebben, trots op kunnen zijn en adequaat wordt beloond.
Robert van Putten
Verstandige woorden. Uit veel onderzoeken blijkt ook dat er meer factoren zijn dan alleen het salaris die de tevredenheid bepalen. Meer loon vragen, kan ook zorgen voor een loon/prijsspiraal.