Dat hebben de zorgpartijen bekendgemaakt. Het gaat onder meer om ActiZ, ANBO-PCOB, Zorgverzekeraars Nederland, Zorgthuisnl, V&VN, Verenso, MantelzorgNL, Nederlands Zorginstituut, Nederlands Instituut van Psychologen, Sociaal Werk Nederland en SPOT. Patiëntenfederatie Nederland steunt het nieuwe kwaliteitskompas niet. Lees over de motivatie van de federatie op Zorgvisie.
Uitgangspunt voor kwaliteit
Ongeacht de plek waar iemand woont, wordt het Generiek Kompas uitgangspunt voor de kwaliteit van de professionele zorg. Het ‘Generiek Kompas – Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ vervangt per 1 juli de drie huidige kwaliteitskaders: verpleeghuiszorg, wijkverpleging en het addendum voor Wlz-zorg thuis.
Implementatie en onderhoud
Laatste horde was een implementatie- en onderhoudsplan. Dat is nu ingediend bij Zorginstituut Nederland. Het Zorginstituut zette vorig jaar haar doorzettingsmacht in om het nieuwe kompas, dat het kwaliteitskader wijkverpleging en verpleeghuiszorg moet vervangen, te kunnen invoeren. Het Kompas geeft meer ruimte voor passende zorg voor mensen met een brede ondersteuningsvraag in het zorg- en het sociaal domein.
Voorkomen van grotere zorgvraag
Het Generiek Kompas legt veel meer nadruk op het voorkomen van een grotere zorgvraag. Dat gebeurt door te kijken wat ouderen zelf, of samen met hun netwerk, kunnen en hoe de zorg daarop aansluit. De regie ligt meer bij mensen en hun netwerk. Dat draagt volgens de zeventien partijen bij aan de kwaliteit.
Vraag volgt cliënt
Grootste verandering is dat het Generiek Kompas de vraag van de cliënt volgt, ongeacht waar de zorg geleverd wordt of vanuit welke wet. Verschillende verwachtingen over de kwaliteit van de zorg van thuiszorg en verpleeghuiszorg zijn hiermee verleden tijd. In het Kompas zijn afspraken vastgelegd over samenwerking voor het organiseren van goede zorg over alle domeinen heen.
“Het verdient een groot compliment hoe ver de partijen met elkaar gekomen zijn”, aldus Floortje Scheepers, voorzitter van de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut. “Er ligt een Generiek Kompas en een goed doordacht implementatieplan. Dit is geen eindpunt, maar het vertrekpunt voor verdere samenwerking. Er zijn afspraken gemaakt om met elkaar te leren en te ontwikkelen met een ingerichte leer- en verbetercyclus.”
j.kamoschinski@patientenfederatie.nl
In deze onzekere tijden zoeken patiënten naar houvast wat zij mogen verwachten van de zorg. Daarnaast willen zij duidelijkheid welke daadwerkelijke kwaliteit verschillende zorgorganisaties bieden. Dat biedt dit kwaliteitskompas niet. Daarnaast beperkt de leercyclus zich tot de eigen organisatie, omdat resultaten niet vergelijkbaar zijn. In een tijd waarin we streven naar gepaste zorg en ‘samen beslissen’ is het ontbreken van objectieve data over geleverde kwaliteit van zorg dan ook ongewenst. Zie ook: https://www.patientenfederatie.nl/actueel/nieuws/patientenfederatie-nederland-kwaliteitskompas-biedt-te-weinig-houvast-voor-patienten-en-clienten
j.kamoschinski@patientenfederatie.nl
Even een kleine verbetering over de reikwijdte van dit kompas: het gaat over de verpleeghuiszorg en de wijkverpleging. Dat is veel breder dan de ouderenzorg. Ook volwassenen met complexe problematiek kunnen gebruik maken van deze zorg. De verpleeghuiszorg kan hier in een verpleeghuis of thuis worden aangeboden.