De zorgautoriteit ziet dat de laatste jaren de onderhandelingen voor zorgcontracten moeizaam verlopen, soms tot na 1 januari. Dit terwijl zorgverzekeraarsal in november duidelijkheid moeten geven over hun premies. Nu kunnen ze duswel de hoogte van de premie melden, maar blijft voor consumenten te lang onduidelijkwat er per aangeboden polis wordt vergoed.
Langer en complexer
Ook dit jaar duurden de onderhandelingen lang. Zo was in maart één op vijfcontracten tussen ziekenhuizen en verzekeraars nog niet rond. Gestegen kosten, onzekerheid over een nieuwe cao, het eerste ‘normale’ jaar na corona. Allemaal factoren die extra druk zetten op de onderhandelingen tussen zorgverzekeraars en ziekenhuizen. Maar ook in de ggz was in maart veertig procent van de onderhandelingen niet afgerond. De onderhandelingen lijken ook ieder jaar langer én complexer te worden.
Generieke richtsnoeren
Met de ‘Handvatten Contractering en Transparantie gecontracteerde zorg’ wil de NZa de contractering versnellen. Hierin staat wat de zorgautoriteit minimaal verwacht van zorgaanbieders en zorgverzekeraars in de contractering én het informeren van consumenten.
De handvatten gelden voor alle typen onderhandelingentussen zorgverzekeraars en zorgaanbieders. “Wij beseffen echter dat er niet één zorginkoopmarkt is. Contractering is voor elke sector anders en kan daardoor verschillen in omvang, aanbod, spreiding en beschikbaarheid. Daarnaast bestaan er grote verschillen in de wijze waarop zorgaanbieders en zorgverzekeraars met elkaar afspraken maken. Dit kan bijvoorbeeld afhankelijk zijn van de omvang vaneen zorgaanbieder en/of zorgverzekeraar of hoe groot het marktaandeel is voorde desbetreffende zorgverzekeraar/zorgaanbieder. Desalniettemin hebben wij getracht generieke richtsnoeren bij alle sectoren op te stellen”, aldus de NZa.
Hoe het hoort
De zorgautoriteit onderscheidt drie soorten ‘handvatten’, die er vooral opgericht lijken om nog eens op een rijtje te zetten hoe het eigenlijk hoort. “Ten eerste biedt dit document duiding met betrekking tot de geconstateerde knelpunten in relatie tot de bestaande NZa regelgeving op het gebied van een transparant inkoopproces en informatieverstrekking aan consumenten over gecontracteerde zorg. Ten tweede introduceert dit document nieuwe richtsnoeren met betrekking tot de genoemde onderwerpen. Tot slot biedt het document een bundeling van bestaande normen en kaders die relevant zijn voor een transparantinkoopproces en informatieverstrekking aan consumenten over gecontracteerdezorg.”
Melding bij de NZa
Als het proces ondanks de handvatten alsnog niet verloopt zoals het hoort, kan een melding bij de NZa worden gemaakt. De NZa vindt echter dat de partijen eerst zelf aan de slag moeten om het proces te verbeteren, aan de hand van de handvatten. “Als deze interventie niet leidt tot het gewenst effect, kan eventueel escalatie op bestuurlijk niveau plaatsvinden. Wanneer deze interventie niet leidt tot het gewenste effect, kan hiervan een melding worden gemaakt bij de NZa. Ook kunnen betrokken partijen gebruik maken van de mogelijkheden tot geschillenoplossing/-beslechting (zoals mediation, bindend advies of arbitrage) dat het Nederlands Arbitrage Intituut (NAI) aanbiedt. (..)Ook consumenten kunnen bij de NZa melding maken van problemen in de overstapperiode.”
Evalueren
In het handvattendocument staan tot slot manieren om het contracteerproces te evalueren en te versnellen. De NZa verwacht daarom ook dat zorgaanbieders en zorgverzekeraars het komende jaar verbeteringen laten zien.