Kostenbeheersing zonder majeure bezuinigingen, inperking van de AWBZ, concentratie van specialistische zorg en meer oog voor preventie, dat zullen volgens adviesbureau Mobilee de speerpunten zijn in het zorgbeleid van een eventueel VVD-PvdA-kabinet.
Hoewel de plannen van de VVD en de PvdA op het gebied van de gezondheidszorg enkele raakvlakken kennen, redeneren de twee partijen vanuit een verschillende visie, zo constateert adviesbureau Mobilee in een verkennende analyse van de plannen van de partijen voor de zorg. Zo voert de VVD zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid hoog in het vaandel. Keuzevrijheid is belangrijk, waarbij alleen basale zorg de verantwoordelijkheid van de overheid is. De PvdA ziet hier een bredere rol voor de overheid weggelegd. Ook vindt de PvdA dat de overheid een actieve rol moet spelen bij preventie en leefstijlinterventie.
Marktwerking
Toch zijn er punten waar beide partijen elkaar kunnen vinden, stellen Eefje Metz en Rob Hagema: “De huidige marktwerking zal niet verder worden uitgebreid en waarschijnlijk vinden er aanpassingen plaats in de vorm van het terugdringen van perverse prikkels. Mogelijk wordt op termijn de financieringstructuur op basis van DBC’s zoals die nu plaatsvindt teruggedraaid. Dit is in de uitvoering echter complex”.
Concentratie
Zij verwachten op korte termijn aandacht voor een efficiëntere organisatie van de zorg. “Concentratie van specialistische zorg hoort hierbij, evenals betere samenwerking tussen de eerste en tweede lijn. Ook wordt er geld vrijgemaakt voor het ontwikkelen van e-healthtoepassingen, die uiteindelijk kunnen zorgen voor een daling in de kosten”, voorzien Hageman en Metz.
Takenpakket
Verder zien zij voor de gemeenten een uitbreiding van hun taken in de uitvoering van de AWBZ en WMO. De AWBZ zal alleen nog zorg financieren, huisvesting en thuishulp worden op andere wijze gefinancierd. Zorgverzekeraars krijgen richtlijnen mee voor de inhoud van de pakketten en zullen de rol die zij momenteel spelen behouden. De rol van de rijksoverheid zal op den duur kleiner worden.
Hageman en Metz hebben hun bevindingen ook schematisch weergegegeven:
Rijksoverheid
- Uitgaven beheersbaar maken en waar mogelijk beperken, echter geen grote bezuinigingen
- Stelt duidelijke kaders voor uitvoering van de AWBZ en de WMO, uitvoering gebeurt echter door gemeenten
- Stelt criteria voor basispakket op
- Zorgtoeslag blijft bestaan in huidige vorm
- PGB blijft bestaan
- Aandacht voor preventie
Lokale overheid
- Uitgebreidere taakstelling voor gemeenten op het gebied van langdurige zorg
- Worden belast met uitvoering van de AWBZ
- Binnen de AWBZ wordt uitgaven voor wonen en zorg gesplitst en komen deels te vallen onder de WMO
- Budget voor mantelzorgondersteuning
- Beheert participatiebudgetten
Zorgverlener
- Concentratie van specialistische zorg wordt gestimuleerd
- Basiszorg op regionaal niveau wordt voor een groter deel in de eerste lijn belegd
- Aandacht voor de werkgeversrol van zorgverlenende organisaties
- Er wordt gezocht naar een manier om perverse prikkels terug te dringen
- Transparantie wordt vergroot
- Er komen meer kansen voor alternatieve financiering
- Stimulering werken met innovatieve technieken als e-healthtoepassingen
Zorgverzekeraar
- Basispakket en eigen risico blijven ongewijzigd
- Ex-post risicoverevening blijft bestaan
- Marktwerking wordt niet verder uitgebreid
- Om concurrentie tussen zorgverzekeraars in stand te houden zal er een strenger toezicht komen op fusies tussen zorgverzekeraars
Burger
- Wordt geacht gezond te leven en daarbij geholpen door preventieve campagnes
- Vindt basiszorg in de regio en zal meer moeten reizen voor specialistische zorg
- De kosten voor de burger zullen uiteindelijk gaan stijgen, bijvoorbeeld door het wegvallen van vergoeding voor inwoning vanuit de AWBZ
- Patiëntenorganisaties worden gestimuleerd zich te ontwikkelen tot serieuze gesprekspartners
- Mantelzorg wordt beter gefaciliteerd en ondersteund.
(Bron: Skipr / ANP)