Minder dan de helft (43 procent) geeft aan dat medewerkers actief hun kennis delen met collega’s; slechts 27 procent zegt dat zorgmedewerkers onderling communiceren over hun leer- en ontwikkelactiviteiten. Zowel in de care- als de cure-sector hebben zorgprofessionals genoeg leermogelijkheden, maar blijft verzilvering achter.
Studytube
Deze cijfers komen uit de Studytube Learning & Development Monitor 2022, een onderzoek onder 181 zorgorganisaties in de care- en cure-sector, uitgevoerd door Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube en Noordhoff.
Leeraanbod is net genoeg
“Zelf de regie nemen over je eigen ontwikkeling helpt zorgmedewerkers om te leren op een manier die bij hen past,” zegt Patrick Hendriks, General Manager bij Noordhoff Professional. “62 procent van de HR-professionals geeft ook aan dat hun medewerkers dat prima zouden kunnen. Toch blijft de concrete invulling moeilijk. Een leeraanbod is niet genoeg; je moet je medewerkers stimuleren om hun eigen leervragen te onderzoeken en ermee aan de slag te gaan.”
Communicatie
De verantwoordelijkheden van learning and development-managers en leidinggevenden rond de uitvoering van het leerbeleid blijken echter ook versnipperd te zijn. Hendriks: “In de helft van de organisaties kunnen medewerkers niet bepalen wat, wanneer en hoe ze leren. En slechts 51 procent van de leidinggevenden weet welke concrete leerdoelen hun medewerkers hebben. L&D-managers moeten een beleid opstellen dat duidelijk maakt wie de L&D-communicatie op zich neemt, en hoe leidinggevenden hun medewerkers kunnen motiveren om echt zelf die regie over hun ontwikkeling te nemen.”
Jac de de Bruijn
Hoi – was kon de monitor voor de zorg niet terugvinden – wel die voor bedrijven in het algemeen – waar komen de cijfers voor de zorg vandaan? Ben benieuwd naar die rapportage.
met vriendelijke groet
Jac de Bruijn