Niet de patiënt, maar de gezondheidssector zelf belemmert de snelle invoering en acceptatie van mobiele gezondheidszorg (mHealth). Dit concludeert PwC op basis van onderzoek dat samen met de Economist Intelligence Unit is uitgevoerd.
“Mobiele gezondheidszorg heeft het in zich om zorg dichter bij de patiënt te brengen en meer te focussen op preventie. Desondanks loopt het nog geen storm”, stellen onderzoekers Cokky Hilhorst en Simon Samaha. “Daarbij vormt niet technologie de belemmerende factor, maar de weerstand binnen de zorgsector tegen verandering in de manier waarop gezondheidszorg momenteel wordt verstrekt.”
Huiver
mHealth impliceert een meer gelijkwaardige verhouding tussen behandelaar en patiënt dan de traditionele behandelsetting. Bovendien verschuift het accent van interventie naar preventie. Daarmee staat mHealth niet zelden haaks op gevestigde belangen. Om deze reden bestaat er binnen de zorgsector dan ook huiver voor verdere toepassing van mHealth. Daarbij leeft er in met name landen met een ontwikkeld zorgstelsel geen gevoel van urgentie. mHealth wordt in rijke landen, anders dan in opkomende economieën, vooral gezien als een gemaksdienst, zo constateren de onderzoekers.
Financiering
Een ander obstakel is de financiering van mobiele zorgoplossingen. Zowel overheid als zorgverzekeraars zij vooralsnog weinig toeschietelijk met het vergoeden van dergelijke oplossingen, terwijl deze fondsen wel nodig zijn om innovaties rendabel in te voeren.
Hype
PwC stelt dat het draagvlak voor mHealth kan worden vergroot door niet alleen op technologie te focussen, maar vooral op concrete oplossingen die zorgverzekeraars bovendien willen vergoeden. “Door juist te kijken naar concrete oplossingen waar zowel zorgverlener als patiënt meteen iets aan hebben, voorkom je dat mHealth een technologiegedreven hype wordt, die wel veel geld kost, maar onvoldoende opbrengt”, aldus Hilhorst. “Daarnaast zal een cultuurverandering moeten plaatsvinden van betrokken partijen binnen de gezondheidszorg.”
Informatie
Onder mHealth verstaat PwC het aanbieden van informatie over gezondheid en gezondheidszorg door middel van mobiele apparaten, zoals smart phones en tablets. Daarnaast gaat het om gespecialiseerde medische mobiele apparatuur voor bijvoorbeeld monitoring op afstand, video conferencing, online consultatie, inzage in het eigen medische dossier en toegang tot elektronische medicatievoorschriften. Voor het onderzoek naar mHealth werden in tien landen meer dan duizend patiënten geïnterviewd en bijna achthonderd artsen en verantwoordelijken voor de bekostiging van zorg vanuit overheid of zorgverzekeraars.