Eén en ander blijkt uit de (Ont)Regelmonitor, die VvAA begin dit jaar voor de derde keer uitvoerde onder zorgverleners. 42 Procent van de zorgverleners aan vaak tot zeer vaak last te hebben van regeldruk op de werkvloer. Dit is zes procent lager dan medio 2019, toen 48 procent zich beklaagde over hinderlijke regels.
Gewenning
Tegenover deze vooruitgang staat dat bijna de helft van de zorgverleners (46 procent) een grotere regeldruk ervaart, tegen 41 procent bij de voorlaatste meting. Ook zijn zorgverleners weer meer tijd kwijt aan regels die niet effectief en belastend zijn om na te leven. De uitkomsten roepen volgens VvAA de vraag op of zorgverleners inmiddels zo aan regeldruk gewend zijn geraakt dat ze ondanks een groeiend tijdsbeslag er minder vaak last van zeggen te hebben. Onlangs kwam ook KPMG tot de conclusie dat zorgprofessionals een lichte vermindering van de regeldruk ervaren.
Weinig vertrouwen
Uit het onderzoek komt in ieder geval duidelijk naar voren dat het geloof in ‘ontregeling’ bijzonder laag is. Maar liefst 89 procent van de zorgverleners ziet geen initiatieven in zijn of haar omgeving om regeldruk terug te dringen. Zes van de tien zorgverleners (59 procent) zijn ook overwegend ontevreden over de voortgang die wordt geboekt bij het terugdringen van de regeldruk. Ruim twee derde (67 procent) heeft bovendien weinig tot zeer weinig vertrouwen in daadwerkelijke verandering.
Zorgverzekeraar
Als het gaat om bronnen van regeldruk, dan worden zorgverzekeraars nog altijd door 43 procent van de zorgverleners aangewezen als belangrijkste veroorzaker. Daarmee is dit percentage wel 5 procent lager dan vorig jaar. Als er punten moeten worden genoemd waar de regeldruk is afgenomen, dan noemt 13 procent de eigen organisatie, 11 procent de ICT-systemen en 7 procent de beroepsorganisaties. De grootste kansen om de regeldruk te verminderen liggen wat de zorgverleners betreft op het vlak van zorgverzekeringen (42 procent) én wetgeving (15 procent).
Lessen
De (Ont)Regelmonitor is vlak voor de uitbraak van de covid-19 pandemie afgenomen. Naar eigen zeggen heeft VvAA verschillende signalen ontvangen dat de Covid-19-pandemie een positief effect heeft op de regeldruk en heeft geleid tot minder bureaucratie. VvAA gaat deze signalen vanaf september samen met zorgverleners verder onderzoeken. Dat gebeurt in kleinschalige online gesprekssessies op beroepsgroep-niveau. De komende de reguliere (Ont)Regelmonitor in oktober krijgt bovendien een specifiek ‘Covid-19-hoofdstuk’. “Het is evident dat covid-19 de zorgwereld op vele fronten heeft opgeschud”, zegt Willem Veerman, huisarts en vicevoorzitter van het bestuur van VvAA. “Als we hieruit lessen kunnen trekken die helpen om het structurele probleem van de regeldruk versneld op te lossen, dan pakken wij die gelegenheid uiteraard met beide handen aan”,
E.Kriek
Op zich logisch; de roep om de regeldruk is ooit begonnen vanuit de werkvloer.
Maar sindsdien hebben partijen, die niets met de werkvloer te maken hebben, het initiatief doodgeknuffeld.
Een zorgverlener die een serieus probleem ervaart, heeft geen boodschap aan een externe partij die aan de haal gaat met zijn/haar probleem.
En daar gaat het fout.
E.Kriek
De roep om de regeldruk te verminderen, bedoel ik
Frans Fakkers
Luisteren naar de zorgprofessionals is de roep die je recent ziet doen door Tjeenk Willink, mevr. Hamer van de SER, Wij zien dit ook al 10 jaar bij het project de Wijkzuster Terug. De wijkzusters weten precies vanuit hun professie wat ze moeten doen, maar de regelgeving vanuit de eigen organisatie als wel van de zorgverzekeraar maakt dat ze belemmerd worden in de uitvoering van hun werk. Vanuit het ministerie van VWS gaat het maar om 5% van de regelgeving aldus de hoogste baas van VWS tijdens een bezoek aan het project de Wijkzuster. De overige 95% van de eigen organisatie en zoals we zien vanuit de zorgverzekeraar. Luisteren naar de werkvloer gebeurt te weinig en is nu ook doorgedrongen tot bovengenoemde mensen, die al hun kracht zouden moeten inzetten om aan wat zij terecht constateren, ook daadwerkelijk wordt opgepakt.