De toenemende groei en complexiteit van verschillende ICT-oplossingen binnen de zorgsector stimuleert de behoefte aan een betaalbaar ICT-model om medewerkers te (ver-)binden en te behouden, om administratieve lasten te verlagen en daarmee de productiviteit te verhogen. Cloud computing is een antwoord op deze behoefte.
Digitale infrastructuur
De zorgsector heeft een grote behoefte aan juiste, actuele en complete informatie, waarbij zaken als kostenverlaging, efficiency, het verbeteren van de distributie en de toegankelijkheid van medische informatie een grote rol spelen. Mede door het verplicht uitwisselen van patiëntengegevens met andere disciplines binnen en buiten de eigen instelling, zoals bij Het Elektronisch Medicatiedossier (EMD) en het Waarneemdossier voor huisartsen (WDH), moet de digitale infrastructuur en de programmatuur bij zorgorganisaties intern goed georganiseerd zijn. De voortdurende, complexe innovaties op ICT-gebied vormen echter voor veel zorginstellingen een grote, inefficiënte kostenpost.
Cloud Computing
Cloud Computing biedt hiervoor een oplossing. Het concept is eenvoudig: Een webgebaseerd (internet) softwaremodel waarbij het beheer van applicaties, besturingssystemen, servers en netwerkswitches wordt uitbesteed aan een externe IT-leverancier. De door de leverancier geboden diensten zijn geconcentreerd op het leveren van functies in de vorm van volledig beheerde applicaties die op basis van verbruik met de klant worden afgerekend. Upgrades, onderhoud en systeembeheer vinden plaats in de Cloud en worden uitgevoerd door de IT-leverancier. Hierdoor beschikt de zorginstelling over een maximale beschikbaarheid, schaalbaarheid, onafhankelijkheid, expertise, kwaliteit, performance en kostenefficiëntie.
I-FourC Technologies
Vooruitlopend op de Cloud-ontwikkelingen heeft wereldwijde autoriteit op het gebied van digitalisering I-FourC Technologies, een bewezen concept ontwikkeld waarbij digitale dienstverlening en (Cloud-)softwareontwikkeling worden gecombineerd met het integreren van papieren informatie in de digitale werkprocessen van de Zorg. Dankzij de kant-en-klare koppelingen en integratiecomponenten voor vrijwel alle ZIS- en EPD-systemen, kan de zorgverlener vanuit één ‘cockpit’ alle informatie digitaal bekijken en bewerken. Ook beheert de software van I-FourC bestaande afsprakensystemen en opnameagenda’s. Op die manier heeft de zorgverlener altijd de beschikking over alle relevante informatie. Door de integrale benadering van mensen, processen en (informatie)systemen continue kwaliteitsverbetering kan Cloud Computing daarmee bijdragen aan een optimaal rendement en kunnen zorgverleners de kwaliteit van zorg verbeteren, meer patiënten behandelen, tegen lagere kosten, zonder de werkdruk te verhogen.
Meer informatie: www.i-fourc.nl