In 2035 kent je woning je (inmiddels bejaarde?) gewoonten en eigenaardigheden even goed als je partner. Sta je altijd om klokslag acht op, dan word je om vijf voor acht door de geur van je favoriete e-Nespresso gewekt. Ben je om negen uur nog niet ‘up and about’, dan laat de woning het bed subtiel trillen, terwijl er een opwekkend deuntje klinkt.
Geen succes? Rond half tien dropt er een berichtje op de smartwatches van de door jou geselecteerde mantelzorgers. Of ze even willen checken of alles nog wel goed gaat…
Het lijkt toekomstmuziek, maar deze toekomst is in de zorgsector veel dichterbij dan we beseffen. Ook anno nu kan een groot deel van het zorgproces namelijk al worden ingericht en gestroomlijnd met behulp van ‘slimme’ apps die een vinger aan de pols houden. “Alles draait om het herkennen van en inspelen op de context,” zegt Aad Nales van automatiseerder Rotterdam Community Solutions. “In het voorbeeld van het huis hierboven, gaat het om kennis van de gewoonten van de bewoner, waar intelligent op wordt gereageerd. Vertaald naar de zorgsector, moet je denken aan toepassingen die verwant zijn aan de polsbandjes die tijdens het sporten je hartslag en ademhaling monitoren. Als zo’n polsbandje met een woning communiceert en apparaten aan en uit kan zetten, is het smarthome eigenlijk al een realiteit. Als er iets onverwachts gebeurt – iemand slaapt een gat in de dag, een waterkoker staat urenlang te pruttelen enzovoorts – wordt dat waargenomen en kan er meteen actie worden ondernomen. Denk aan het uitschakelen van de waterkoker. Maar ook aan het inseinen van een professionele zorgverlener of een mantelzorger.”
Location based zorg
Volgens Nales kan er door de inzet van slimme apps ook op administratief gebied een wereld worden gewonnen. “Als een zorgverlener bijvoorbeeld aan het bed van een cliënt staat, kan een smartphone de locatie herkennen en vervolgens alle benodigde informatie direct op het scherm tonen. Je hoeft als zorgverlener dus niets meer handmatig op te zoeken. Of achteraf in te toetsen. De smartphone vertelt welke handelingen je moet verrichten. En vervolgens worden die automatisch afgevinkt én administratief verwerkt. Maar context-gebaseerde zorg betekent ook dat je anders kunt gaan plannen. In plaats van medewerkers voor een periode van drie maanden rigide in te roosteren, kun je voor een flexibeler systeem kiezen. Laat medewerkers bijvoorbeeld ‘virtueel’ beschikbaar zijn. Mobiliseer vandaag iemand die gisteren heeft aangegeven, graag wat meer te willen werken. Of maak gebruik van de expertise van mantelzorgers en ZZP’ers. We moeten een zorgsysteem creëren dat niet alleen voor de cliënt ‘werkt’, maar ook voor de zorgverleners zelf. En dat vereist een context-gedreven kijk op ICT. Alleen als we de administratie aan ICT ‘outsourcen’, kan zorg weer mensenwerk worden.”
Toegroeien naar nul-administratie
Volgens Nales staat die ‘context driven approach’ ver af van de manier waarop tot nu toe naar automatisering werd gekeken. “Laten we eerlijk zijn; in de zorg heeft automatisering in eerste instantie vooral tot extra werkdruk geleid. Niet voor administrateurs en boekhouders – die zijn er wel degelijk op vooruitgegaan – maar juist voor de mensen die zorg verlenen. Er moeten immers veel meer gegevens en processen worden vastgelegd. Dat is op zich prima, maar het is tijd dat ICT die vastlegging overneemt en de keten daadwerkelijk faciliteert. Als we de context leidend maken, kan dat en groeien we uiteindelijk toe naar een nul-administratie. Dat betekent winst voor de cliënt – hoe minder administratieve lasten, hoe meer tijd en aandacht voor zorg – maar vooral voor de zorgverleners zelf. De crux is dat iedere zorgschakel straks met elkaar wordt verbonden. De cliënt is virtueel online. De woning is virtueel online. En de zorgverleners ook.”
0% administratie, 100% zorg klinkt als verre toekomstmuziek. Maar we bewijzen graag dat de toekomst dichterbij is dan u denkt.
Hoe? Bel 088 7326 010 of kijken op www.rotterdam-cs.com/zorg en ontdek vandaag de toekomst.