Na een zorgvuldig afwegingsproces koos MCA Gemini Groep (MGG) in 2014 voor het Roomserviceconcept van Chef Martin. We vroegen Martijn van Dijken, Hoofd Hotelservice bij MGG, waarom de keuze op Chef Martin viel en hoe het Roomserviceconcept in de praktijk bevalt.
MGG omvat de ziekenhuizen Medisch Centrum Alkmaar (MCA) en het Gemini Ziekenhuis in Den Helder. Met zo’n 750 bedden, 3500 medewerkers en 250 specialisten is MGG een van de grootste ziekenhuisorganisaties van Nederland. Martijn van Dijken is als Hoofd Hotelservice van MGG onder meer verantwoordelijk voor de maaltijdvoorziening in beide ziekenhuizen.
Vraaggestuurde dienstverlening
“Wij zijn als instelling bezig met de transitie naar een meer vraaggestuurde dienstverlening. Dat betekent ook meer flexibiliteit in de maaltijdvoorziening. Een patiënt eet het best wanneer hij echt trek heeft, en wanneer hij iets voorgeschoteld krijgt dat hij kort daarvoor zelf heeft kunnen kiezen. Van daaruit zijn we op zoek gegaan naar een concept dat daarbij past. Met het concept van Chef Martin hoeven patiënten pas ’s middags hun keuze te maken voor het diner. Voorheen, toen we nog werkten met koelverse maaltijdcomponenten, moest dat al ’s morgens bij het ontbijt. Bij de keuze voor Chef Martin zijn we trouwens niet over één nacht ijs gegaan. We hebben diverse leveranciers overwogen en er is onder meer een blinde proeverij gehouden waaraan 25 mensen uit alle lagen van onze organisatie deelnamen. Dat laatste heeft ook bijgedragen aan het draagvlak voor de gemaakte keuze.”
Roomservice
De voormalige werkwijze met koelverse maaltijdcomponenten betekende veel werk voor de MGG-medewerkers, aldus Van Dijken. “En dat in een kritiek proces. Daarom hebben we besloten zo min mogelijk handelingen hier in huis te houden.” Het Roomserviceconcept is ingevoerd per 1 maart 2014. “Voorafgaand zijn onze betrokken medewerkers en teamleiders uitvoerig geïnformeerd, en de eerste periode zorgde Chef Martin voor begeleiding ter plekke. De implementatie is vrijwel vlekkeloos verlopen. In de huidige situatie verdelen we de maaltijden nog allemaal vanuit onze centrale keuken. Wanneer we in 2018 onze nieuwbouw in Heerhugowaard hebben betrokken, gaan we dat decentraliseren met behulp van afdelingspantry’s dicht bij de patiënt. Zo kunnen we onze patiënten nog meer op maat bedienen en de tijd tussen het kiezen en het nuttigen van de maaltijd nog een stuk korter maken.”
Pluspunten
Van Dijken stelt vast dat het Roomserviceconcept meerdere pluspunten met zich meebrengt: “We zijn nu heel flexibel met het product. Het is vriesvers, dus het kan blijven liggen tot gebruik, zonder handelingen. Als een patiënt graag om twee uur ’s middags een bordje nasi wil, kunnen we dat heel eenvoudig regelen. Maar ik zie nog meer voordelen in de samenwerking met Chef Martin. Zo gaan we samen invulling geven aan de visie op ‘gastvrijheid, eten & drinken’ die we als MGG recent hebben opgesteld. Chef Martin is een innovatieve partner, die ons kan ondersteunen in ons streven naar optimale beleving. Met hun Minigerechtjes kunnen we bijvoorbeeld geluksmomenten creëren door patiënten overdag te verrassen met lekkere hapjes.”
Hoge waardering
En dan is het tijd voor misschien wel de belangrijkste vraag: hoe zijn de reacties van de patiënten zelf? “De patiënten zijn echt heel enthousiast. Dat blijkt ook wel uit het tevredenheidsonderzoek dat we vier keer per jaar uitvoeren. Direct bij het eerste onderzoek na de invoering van het Roomserviceconcept bleek de waardering voor de maaltijden al gestegen te zijn van 7,2 naar 8,2.”