Vergeet de marktwerking in de zorg. Daar gaan we het niet over hebben. Wel over hoe je het dalend vertrouwen van je ‘client of klant’ kunt ombuigen. Alles begint door met andere ogen te kijken naar de zorginstelling waar je zelf werkt.
Zorgklant en vertrouwen
Stel dat je zelf patiënt zou zijn. Wil je dan niet als een klant behandeld worden? Een zorgklant? Met duidelijke eenduidige communicatie? Zodat je vertrouwen krijgt in de kwaliteit van diensten die worden geleverd? En dat je in je omgeving vertelt over de goede service die je hebt gekregen bij die zorginstelling?
Ruim 5.000 respondenten hebben onlangs in een enquête aangegeven dat het vertrouwen in Nederlandse ziekenhuizen is gedaald. Mensen zijn kritischer geworden in het maken van een keuze voor een dokter of ziekenhuis. Maar stel je nou eens voor dat het hier eigenlijk gaat om het vertrouwen in de zorg in het algemeen?
Bejegening en communicatie
Eerder hebben onderzoekers van het Nederlands Instituut voor onderzoek naar de gezondheidszorg (Nivel) en het Centrum Klantervaring Zorg vastgesteld dat mensen bejegening en communicatie het belangrijkst vinden bij hun beoordeling van zorg. Daarna volgen organisatieaspecten zoals wachttijden.
Het oordeel van patiënten blijkt vooral gebaseerd op hun ervaring met de communicatie en omgang met de zorgverleners, en de informatieverstrekking. Respect, aandacht, ruimte voor het stellen van vragen en duidelijke informatie krijgen, worden genoemd als belangrijkste punten.
Communicatie is veel meer dan alleen het opstellen van een folder of het maken van een website.
De Veghte – Succesvolle Communicatie
De Veghte zorgt voor echte interactie. Communicatie begint met luisteren naar de zorgklant. Op basis daarvan wordt invulling gegeven aan het totale strategisch en operationeel communicatiebeleid van de zorginstelling. Zodat het vertrouwen weer kan groeien!
Neem contact met ons op voor een plan van aanpak.