De verpleegkundige voor de zorg en de Assist-medewerker voor de zorgondersteuning. Zorginstellingen besparen er fors mee, de patiënten zijn er blij mee.
Assist Zorgondersteuning richt zorgondersteunende processen bedrijfsmatiger, klantgerichter en gastvrijer in. Business unit manager Erik Vrijhoeven: “Uit tijdstudies bij 35 zorginstellingen in 2011 blijkt dat bijna een kwart van de werkzaamheden van verpleegkundigen van facilitaire aard is. Die werkzaamheden zijn prima uit te voeren door niet-verpleegkundigen.”
Achttien procent besparen
Zorgorganisaties die bereid zijn om vanuit functiedifferentiatie een goed herontwerp te maken, bereiken volgens hem een substantieel hogere patiënttevredenheid en besparen tot wel achttien procent op de verpleegafdelingkosten. Dit kan zowel in de cure- als caresector. Het concept sluit ook aan op oplossingen met betrekking tot interne herplaatsingsmogelijkheden en levensfasegericht personeelsbeleid.
Minder mensen aan het bed
In het Assist Zorgondersteuningsconcept voert één persoon, de Assist-medewerker, alle huishoudelijke en zorgondersteunende taken op de verpleegafdeling uit. De taken zijn onderverdeeld in gastvrijheidstaken, verzorging van de omgeving, eten en drinken en licht verzorgende taken. Zo begeleidt de Assist-medewerker patiënten bij binnenkomst, maakt ze bedden op, bestelt en distribueert ze de maaltijden en helpt ze met het wassen en aankleden van de patiënt. Het grote voordeel voor de patiënt is dat die veel minder verschillende mensen aan het bed krijgt; de verpleegkundige voor de zorgtaken en de Assist-medewerker voor al het overige.
Oranje jasjes
In het Maasstad Ziekenhuis werken Medewerkers Patiëntenservice van Assist. Gekleed in herkenbare oranje jasjes met het logo van een kopje koffie erop, maken ze de bedden op, begeleiden ze het bezoek en helpen ze patiënten bij het bestellen van maaltijden. Alex Dirks, Directeur Zorg Maasstad Ziekenhuis: “Onze patiënten weten precies wie ze moeten hebben: wit is voor zorg en oranje is voor service. Uit de maandelijkse patiënttevredenheidsonderzoeken blijkt dat patiënten deze duidelijkheid waarderen. “Het lijkt hier wel een hotel”, horen we tegenwoordig met enige regelmaat. En daar zijn we natuurlijk erg blij mee.”
Ook de verpleegkundigen zijn blij met de Medewerkers Patiëntenservice. Ze hebben weer de tijd en ruimte om te doen waarvoor ze zijn opgeleid. Dirks: “De oranje jasjes zijn tot na 20.00 uur op de afdeling, ze kunnen dus ook het avondbezoek opvangen. Dat ontlast de verpleegkundigen.”
Heel positief
Het Reinier de Graaf Gasthuis werkt al jaren met Assist-medewerkers en ook daar zijn de ervaringen heel positief. Robbert Jan van der Ent Braat, manager Facilitair Bedrijf: “Patiënten krijgen hier alleen een verpleegkundige en een gastvrouw aan het bed en dus geen schoonmaker, technisch medewerker en voedingsassistent. De gastvrouw is de hele dag het aanspreekpunt voor alles dat niet over de zorg gaat. Eten ze bijvoorbeeld liever tussen de middag warm? Geen punt, de gastvrouw zorgt ervoor.”
Erkend diploma
Maar wie gaat al die huishoudelijke en zorgondersteunende taken uitvoeren met het groeiende personeelstekort in de zorg? Vrijhoeven: “De Assist-medewerkers werven we bijvoorbeeld onder werkzoekenden, herintreders en thuiszorgmedewerkers. Veel mensen hebben een ‘match’ met de zorg, maar het ontbreekt ze aan voldoende opleiding. De Assist-medewerkers volgen een door Assist ontwikkelde gastvrijheidsopleiding. Daarbij worden ze in veertig weken klaargestoomd voor hun huishoudelijke en zorgondersteunende taken. Bij goed gevolg ontvangen ze een landelijk erkend MBO-diploma. Niet alleen helpen we met deze omscholing mensen weer aan een baan, de voorziene personeelstekorten in de zorg worden ook ontlast.”
Gastvrije zorg
“Door sommige zorgondersteunde taken over te hevelen naar de Assist-medewerker, hebben we vandaag al een antwoord op de verwachte personeelsschaarste van morgen, verlagen we de werkdruk van zorgpersoneel én draagt Assist concreet bij aan de gastvrijheid van zorginstellingen. Toch is het goed te zeggen dat onze aanpak alleen werkt door samen te werken. Zorginstellingen moeten bereid zijn daadwerkelijk te investeren in een zorgondersteuningsconcept. Niet alleen moeten ze laten weten dat ze achter het concept staan, ze moeten het ook laten zien tijdens de invoering. Dit kost tijd. Vanuit Assist hechten we daarom veel belang aan langetermijnrelaties. Alleen dan kun je veranderingen daadwerkelijk doorvoeren, borg je de continuïteit van dienstverlening en blijft er door efficiencywinst meer geld over voor het verlenen van gastvrije zorg. En betere zorg in een schone, gastvrijere omgeving met meer aandacht voor de patiënt; wie wil dat nou niet?”
Wilt u meer informatie over Assist Zorgondersteuning? Neem dan contact op met:
Erik Vrijhoeven
Business Unit Manager
T +316 57 56 41 08
E erik.vrijhoeven@assistzorg.nl