De mate waarin een medewerker zich verbonden voelt met zijn werk bepaalt voor een belangrijk deel zijn productiviteit. Studies bevestigen dat steeds weer.
De medewerker die bevlogen en met een gevoel van verbondenheid zijn werk doet, presteert aanzienlijk beter en schept meer toegevoegde waarde voor zijn organisatie. Helaas voelt slechts een minderheid van de wereldwijde beroepsbevolking zich verbonden met zijn werk. Daarmee gaat voor kapitalen aan productiviteit verloren. En meer dan dat.
Onverschillig
Onlangs sloot Leeuwendaal een exclusieve partnership met het Amerikaanse research- en consultancybedrijf Gallup. Onze kersverse partner doet al vele jaren onderzoek naar het thema engagement (verbondenheid). Uit het recente State of the Global Workforce-onderzoek in 155 landen blijkt dat slechts vijftien procent van de werknemers wereldwijd zich engaged voelt met zijn werk. Volgens de rekensom van Gallup gaat dat gepaard met een verlies aan productiviteit van 5,9 biljoen euro. Gallup legt de lat voor de kwalificatie ‘engaged’ overigens wel hoog: ‘They are highly involved in and enthusiastic about their work and workplace.’
Die vijftien procent varieert sterk per land, maar in geen enkel land stijgt dit uit boven de veertig procent. De Gallup-studie laat ook zien dat het percentage medewerkers dat zich totaal niet engaged voelt groter is: achttien procent. De middengroep, tussen de enthousiaste en de apathische medewerkers, vormt met 67 procent de meerderheid van de wereldwijde beroepsbevolking. ‘Het zijn niet per se uw slechtste medewerkers’, zeggen de onderzoekers, ‘maar ze staan onverschillig tegenover uw organisatie. Ze geven hun tijd, maar niet hun beste inspanning of hun beste ideeën.’
Engagement gegarandeerd in strengths-based organisaties
Alleen al uit welbegrepen eigenbelang moeten organisaties alles op alles zetten om engagement drastisch te versterken. De wereldwijde (historische) data van Gallup tonen het klip en klaar: organisaties die het hoogst scoren op engagement zijn beduidend productiever dan organisaties die hierop het laagst scoren. Minstens zo belangrijk is het feit dat een hoge score op engagement ook correleert met een aanzienlijk kleiner percentage bedrijfsongevallen, met een lager ziekteverzuim en minder uitstroom.
Engagement kan eenvoudig niet bestaan als je mensen dag in dag uit opzadelt met werk en taken waarop ze ‘leeglopen’. Dingen die energie vreten, omdat het talent of de drijfveer ontbreekt. Of nog erger: allebei. Dan is werken ploeteren en er is geen mens ter wereld die daar vrolijk van wordt. Niemand die ’s ochtends blijmoedig op z’n fiets springt om weer een dag van z’n leven in tegenzin te laten smoren.
In het partnership tussen Leeuwendaal en Gallup staat engagement centraal. We delen dezelfde visie, dat bracht ons samen. Voor de overtuiging die Leeuwendaal al jarenlang uitdraagt, levert Gallup de onweerlegbare feiten: engagement is inbegrepen als je mensen in staat stelt om hun talenten te ontdekken, te ontwikkelen en te benutten in hun werk.
Talent is de kiem voor de bloei van mensen, teams en organisaties. We omschrijven talent als een natuurlijke aanleg om op een bepaalde manier te denken, te voelen of te doen. Door uw medewerkers in staat te stellen om die aanleg in zichzelf en in elkaar te ontdekken, scheppen we de ruimte voor professionele groei. En talenten waarin je investeert, groeien uit tot strengths (sterke punten). Door te oefenen, door vaardigheden verder te ontwikkelen en kennis te verzamelen ontstaat de vaardigheid om consistent nagenoeg perfect te presteren in een specifieke taak.
Strengths-based werken in de zorg
Wij zien dagelijks dat mensen die in de zorg werken een zeer sterke engagement voelen met de individuele cliënt. Samen kunnen we de obstakels uit de weg ruimen die engagement met ‘het werk’ en met de organisatie in de weg staan.
Het is onze missie om organisaties in de zorg, de overheid en het onderwijs in staat te stellen zoveel mogelijk medewerkers hun strengths te laten benutten in hun werk. De unieke samenwerking met Gallup is daarbij van grote waarde. Het biedt ons de exclusieve toegang tot het beproefde instrumentarium en de bibliotheek aan kennis van Gallup om uw organisatie strengths-based te maken. Dat wil zeggen: een organisatie waarin een maximaal aantal mensen z’n unieke set aan strengths kent, ontwikkelt en hanteert om tot het gewenste resultaat te komen. Waar mensen doen waar ze goed in zijn en wat hen energie geeft, waardoor ze daarin nog beter worden. Waar engagement en duurzame inzetbaarheid zijn inbegrepen in de manier van werken en het organisatieresultaat de verwachting steevast overtreft omdat mensen uitstijgen boven zichzelf.
Douwe Wijbenga, directeur Zorg bij Leeuwendaal